Wybór wykonawcy pozycjonowania strony internetowej może okazać się trudny. Sprawdźmy jednak, jakimi kryteriami powinno się opierać przy wyborze agencji SEO.
Niewielka agencja SEO, freelancer, czy korporacja?
Polski rynek branży IT jest rozwinięty, dlatego i w dziedzinie SEO oraz pozycjonowania funkcjonuje wiele mniejszych, jak i większych agencji, a między nimi działają również "wolni strzelcy", czyli freelancerzy. Komu zaufać i powierzyć swoją witrynę, aby biznes przynosił korzyści? Przy każdej z opcji znajdziemy zarówno plusy, jak i minusy, ale najwięcej zależy jednak od podejścia samego wykonawcy do tematu. Ile firm, tyle opinii, jednakże pewne szczegóły związane z doświadczeniem klientów po współpracy z poszczególnymi typami usług są zauważalne.
Współpraca z dużą agencją SEO
Duża agencja SEO to wieloosobowa grupa osób, w której wiodącą rolę pełni dział sprzedażowy. Korporacje z racji swojej działalności muszą posiadać ogromne liczby przedstawicieli handlowych, ponieważ "przemiał" i wymiana klientów jest na tyle duża i dynamiczna, że firma nie może pozwolić sobie na jakikolwiek przestój w podpisywanych umowach. Stanie się zwyczajnie nierentowna. Wielokrotnie sporym wyzwaniem przy takiej skali jest utrzymanie jakości obsługi klienta - na czele w takich miejscach są wykresy sprzedażowe. Najpierw zysk - później klient, a poziom prowadzenia projektów częściowo może także wynikać z ciągłych zmian w działach specjalistycznych.
Idąc dalej tym tropem - w wielu przypadkach klient najlepszy kontakt z firmą ma na samym początku - z handlowcem, do momentu podpisania umowy. Zdarza się również, że pracownik ten ma niewielkie pojęcie o pozycjonowaniu, przedstawi ogólne zagadnienia i zagwarantuje, że Twoja firma znajdzie się wkrótce na szczycie. Nieświadomy właściciel biznesu może tylko zaufać i podpisać umowę. Wprawdzie otrzyma najprawdopodobniej gwarantowany audyt swojej strony, doczeka się też podstawowej optymalizacji witryny, jednakże cały proces odbędzie się na bazie ogólników i zapewnieniu owocnej współpracy, w tym przyszłych, pewnych efektach.
To błąd. Pisaliśmy na naszym blogu artykuł na temat "Czego nie powinieneś usłyszeć od handlowca SEO". Warto spojrzeć na ewentualną współpracę nieco szerzej, niż tylko przez pryzmat wielkiej i znanej agencji pozycjonowania w kraju.
Umowa z dużą agencją SEO
Plan biznesowy niektórych dużych firm z branży SEO opiera się na zawieraniu umów kilkuletnich, w dodatku bez możliwości ich wcześniejszego rozwiązania. Są to bardzo niekorzystne dla klienta dokumenty, z karami umownymi w przypadku zerwania współpracy.
Jak się można zatem domyślać, aby właściciel firmy podpisał umowę, musi zostać czymś zachęcony i w każdym przypadku tym sposobem jest atrakcyjna cena. Z reguły handlowcy oferują pakiety od 300 do 1000 złotych miesięcznie. Niski koszt usługi niestety nie będzie wiązał się z jakością, ponieważ każdy rzetelny proces SEO swoje kosztuje i nie da się od tego uciec. Firma nie wsiądzie nagle do "Ferrari internetu", tylko do pospolitego "Fiata 126p", a jeszcze może nadziać się na wadliwe elementy konstrukcyjne, w postaci działań, które Google określa jako niedozwolone techniki pozycjonowania, bo tylko takowe faktycznie mogą kosztować kilkaset złotych. Jeśli klient zacznie coś podejrzewać, to w informacji zwrotnej usłyszy, że wszystko jest w porządku, albo otrzyma komunikat o zmianach algorytmów i trzeba czekać na poprawę sytuacji. Krótko mówiąc - niska cena nigdy nie gra na Twoją korzyść, jeśli otrzymałeś jednocześnie zapewnienie o gwarancji miejsc w Google. O rzeczywistych kosztach pozycjonowania również pisaliśmy na naszym blogu - Ile kosztuje pozycjonowanie?
Oczywiście nie chcemy wszystkich "wielkich" wrzucać do tego samego worka, jednakże skala opinii niezadowolonych klientów jest tak duża, że chyba tylko nieliczni trafiają pod skrzydła specjalistów pozycjonowania w korporacjach, bez skupiania się wyłącznie na zysku i nowej umowie. Pozycjonowanie ma w przyszłości dać owoce, czyli rozwój danej firmy w sieci. Nie stanie się to jednak za kilkaset złotych miesięcznie i w mgnieniu oka.
Współpraca z dużą agencją SEO - zagrożenia:
- brak kontaktu ze specjalistami, lub utrudniona relacja z faktycznym opiekunem klienta,
- podejrzanie niska cena za usługi,
- niewielki czas poświęcony w trakcie miesiąca Twojej stronie,
- nierealne zapewnienia o przyszłych wzrostach witryny,
- możliwe działania na frazy kluczowe, których w rzeczywistości nikt w Google nie wpisuje,
- niekorzystne punkty w umowie.
Współpraca z freelancerami SEO
Kolejną grupą, być może nieco bezpieczniejszą niż korporacje, są freelancerzy, a więc jednoosobowe działalności z zakresu pozycjonowania, które często nie przyjmują nawet postaci faktycznych firm. Pod tym kątem można znaleźć zarówno plusy, jak i sporego kalibru minusy.
Czas po stronie korzyści
Liczba godzin pracy jest tak naprawdę największą wartością, jeśli chodzi o współpracę z freelancerem. Z reguły bowiem taki człowiek ma znacznie więcej wolnych mocy przerobowych, aniżeli dzieje się to w dużych firmach. Jeśli mamy przyjemność działać z profesjonalistą, to kontakt powinien być o wiele częstszy i lepszy, a do tego będziemy mogli uzyskać więcej informacji o podejmowanych czynnościach.
Wielu freelancerów jest mocno elastycznych, jeżeli chodzi o formę współpracy. W przypadku palących sytuacji istnieje też większe prawdopodobieństwo reakcji w nieco mniej standardowych godzinach.
Cena u freelancera pierwszym zagrożeniem?
W przypadku freelancerów widełki cen będą mocno rozrzucone, a wynika to z prostego faktu - doświadczenia. Im lepszy specjalista - tym oczywiście koszty będą rosnąć, zwłaszcza gdy jest to jednoosobowa działalność i wszelkie rozliczenia podatkowe spoczywają na tej samej osobie. Wysoka cena za swoje usługi, w przypadku znającego się na tym SEO'wca, może przynieść firmie spore korzyści, ponieważ projekt z odpowiednim budżetem będzie przez niego należycie traktowany.
Praca z freelancerami nie jest jednak zawsze usłana różami. Jak w każdej wolnej branży, pojawiają się osoby psujące rynek i tak też bywa w tym przypadku. Mamy tu na myśli kilka zagrożeń wynikających z tego typu rozwoju swojego biznesu:
- doświadczenie, a w zasadzie jego brak, to istna plaga, bowiem gros osób oferuje swoje usługi, nie mając tak właściwie pojęcia o branży i zagadnienia pozycjonowania zna tylko w zakresie podstawowym, w czym ciężko się zorientować na początku współpracy,
- cena - zjawisko z podejrzanie niskimi kwotami (czyli tak jak w przypadku korporacji) występuje również w grupie freelancerów. Wynika to rzecz jasna z braku doświadczenia w branży SEO i braku pewności co do swoich umiejętności. Niestety psuje się takimi ruchami rynek, ponieważ wielu przedsiębiorców skusi się na tanią ofertę,
- nie każdy freelancer jest w stanie rozliczać się na podstawie faktur, co może być nie do przyjęcia dla firm,
- brak zaangażowania freelancera w projekt, utrudniony kontakt, jak i zwyczajny brak profesjonalizmu, zwiększa zagrożenie niespodziewanej "ucieczki" osoby odpowiedzialnej za Twój projekt, włącznie z kompletnym brakiem kontaktu. Nikt jej oczywiście nie zastąpi, ponieważ jest to jednoosobowa działalność SEO.
Współpraca ze średniej wielkości agencją SEO
Jak widzimy, działania z wielką firmą, bądź też z freelancerami SEO, niesie ze sobą kilka być może nie do zaakceptowania punktów, znacząco utrudniających drogę do sukcesu w sieci. Warto zatem przyjrzeć się możliwości współpracy z małą, lub też średniej wielkości agencją SEO.
Mniejsze organizacje starają się łączyć wszystkie pozytywne aspekty, aby obie strony były zadowolone z pracy nad danym biznesem i jego promocją w internecie, czyli:
- odpowiednio dużo czasu na dany projekt,
- płynny kontakt i obsługa klienta,
- spore doświadczenie w branży SEO,
- odpowiednio wyskalowana cena do jakości i oferowanego pakietu,
- jasna strategia działań,
- poważne traktowanie biznesu klienta,
- elastyczność w podejmowanych działaniach,
- możliwość utrzymania odpowiedniej jakości usług, nawet w przypadku zmian kadrowych.
To punkty, które klienci sobie bardzo cenią, ponieważ wiedzą wówczas, że ich biznes jest w dobrych rękach i inwestycja w pozycjonowanie w przyszłości przyniesie zamierzone efekty.
W jaki sposób sprawdzić agencję SEO?
Każdy przedsiębiorca, prócz znajomości podstawowych zagadnień związanych z SEO oraz pozycjonowaniem, powinien kierować się kilkoma punktami weryfikacyjnymi.
Kontakt z agencją SEO
Już w pierwszej rozmowie z handlowcem można uzyskać informację, na jakich zasadach będzie odbywała się ewentualna współpraca z agencją. Przedstawiciel handlowy nie powinien być jedyną osobą, z którą możesz porozmawiać po podpisaniu umowy, bowiem od niego raczej nie otrzymasz szczegółowych informacji dotyczących postępu prac nad stroną. Najbardziej optymalną opcją wydaje się być obeznany w temacie opiekun z działu obsługi klienta, z którym również telefonicznie będziesz mógł konsultować ewentualne zmiany. Warto ten punkt zagwarantować sobie przed podpisaniem umowy, aby działania przebiegały bezproblemowo.
Forma umowy SEO
Umowa jest najważniejszą kwestią w całej układance. Nie są polecane dokumenty, których podpisanie zmusza nas do 2-3 letniej współpracy, bez możliwości swobodnego rozwiązania, czyli z odpowiednio krótkim okresem wypowiedzenia (np. 2-3 miesięcznym). W życiu firm bywają różne sytuacje, które mogą powodować przeszkody w dalszej współpracy, podobnie jak przedsiębiorca nie musi być zawsze zadowolony z działań danej agencji. Przy usłudze pozycjonowania nie powinno się robić z firmy "zakładnika", oferując umowę bez możliwości rozwiązania.
Usługi SEO nie są sobie równe
Warto również pamiętać o tym, iż w Polsce SEO oraz pozycjonowanie w terminologii oznacza dwie, nieco odmienne specjalizacje - tzn. SEO to tak właściwie jest optymalizacja w obrębie witryny (np. kodu strony oraz meta tagów), a nie całościowy proces działań pozycjonerskich. Konieczne jest zatem uściślenie zakresu czynności już podczas rozmów, jeżeli we wstępnej ofercie tego nie było. W ramach pozycjonowania możemy zatem mówić o:
- audycie SEO,
- optymalizacji,
- wyborze słów kluczowych,
- strategii działań,
- rozwoju serwisu,
- rozbudowie treści na podstronach,
- tworzeniu nowych treści np. na bloga,
- link buildingu.
O co możesz zapytać agencję SEO?
1. Jaka będzie strategia działań?
Warto uzyskać informacje na temat tego, jaki jest pomysł na poprawienie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google i wzrost widoczności biznesu w sieci.
2. Na jakie i na ile słów kluczowych może być widoczna Twoja strona?
Wybór głównej grupy fraz kluczowych jest istotna w kontekście pozycjonowania strony internetowej. Lista powstaje na bazie wykonanej analizy i choć nie powinno to być ostateczne i zamknięte zestawienie, tak podstawowy zakres słów musi powstać, aby móc rozpocząć walkę z konkurencją. Warto podkreślić, że nie jest możliwe ustalenie liczby słów kluczowych, na które będzie widoczna Twoja witryna. Jeżeli ktoś rzuci konkretnymi liczbami, to będzie to znak, że nie mówi szczerze, lub po prostu nie zna się na tej branży. Im większy zakres systematycznej pracy, tym możliwie większa liczba fraz powiązanych ze stroną internetową.
3. Czy dokładny audyt SEO jest dodatkowo płatny, czy znajduje się w cenie usługi?
Generalnie audyt jest podstawową czynnością, aby móc dojść do jakichkolwiek wniosków i wyznaczeniu strategii. Niemniej audyt audytowi nie jest równy, różni się obszernością i liczbą poruszonych wątków, dlatego audyt SEO może być zarówno wliczony w usługę pozycjonowania, jak i widnieć jako osobna usługa.
4. Kto będzie zajmował się Twoja stroną?
Pod tym kątem wszystko zależy od umowy, jednak my w Studio113 możemy zapewnić opiekę pod każdym względem, zwłaszcza gdy sami zbudowaliśmy daną stronę internetową. Klient nie musi się zatem martwić o obsługę w postaci web developera, copywritera, specjalisty SEO, czy też zwykłego administratora witryny. Jeżeli działania nie wykraczają poza obręb umowy, to drobne poprawki techniczne wykonujemy w cenie pozycjonowania.
5. Jakie czynności będą podejmowanie w kolejnych miesiącach?
Jest to podobne pytanie jak nakreślenie strategii, jednakże agencja może omówić, jakie czynności zostaną wykonane w pierwszej kolejności, np. wdrożenie słów kluczowych na poszczególne podstrony, optymalizacja oraz publikacja treści, uzupełnienie meta tagów, optymalizacja struktury linków, itp.
6. Na czym polega optymalizacja witryny?
Optymalizacja to proces udoskonalania witryny m.in. pod kątem technicznym, wizualnym oraz prezentacji treści. Powinien to być proces ciągły, bowiem niektóre podstrony wymagają ciągłego monitoringu oraz reakcji, czego nie wszystkie agencje oferują, ograniczając się wyłącznie do podstawowej optymalizacji na starcie działań, a później ruchów off-site. Nawet najdrobniejsze korekty po długim czasie mogą przynieść wzrost ruchu organicznego użytkowników.
7. Co znajdzie się w audycie SEO?
Audyty SEO w każdej agencji różnią się nieco od siebie, potrafią być bardzo obszerne oraz poruszać mniej szczegółów, również w zależności od typu witryny: strony lub sklepu. Niemniej każda analiza wymaga sprawdzenia szeregu najistotniejszych punktów pod kątem technicznym, wizualnym, strukturalnym i contentowym. Oczywiście nie wszystkie informacje mogą być dla Ciebie ważne i zrozumiałe, jednak pokażą, w jakiej kondycji jest obecnie witryna i nad czym trzeba popracować.
8. Jakie są koszty np. linkbuildigu oraz tworzenia treści?
Link building oraz copywriting to istotna część obciążenia budżetu w ramach pozycjonowania. Różnice w cenach pakietów są uzależnione m.in. od jakości i kosztów pozyskiwania linków, czy też liczby tworzonych artykułów np. na bloga. Koszty link buildingu mogą być wstępnie oszacowane, ale i nieograniczone, jeżeli klient będzie chciał przeznaczyć dodatkową pulę środków na pozycjonowanie przy użyciu link buildingu.
9. Jakich dostępów potrzebuje agencja?
Zazwyczaj chodzi o dostęp do panelu administrowania CMS-em, do serwera, jak i do obsługi Google Search Console oraz Google Analytics.
10. Na jaki okres jest podpisywana umowa?
Należy unikać długoterminowych umów, w dodatku bez możliwości swobodnego (z okresem wypowiedzenia) ich rozwiązania. Dwunastomiesięczna umowa na pozycjonowanie w zupełności wystarczy. Jeżeli współpraca będzie owocna, to i tak po tym terminie ją z chęcią przedłużysz.
11. Kto będzie pisał nowe treści i jaka będzie częstotliwość publikacji?
12. Ile osób będzie pracowało nad stroną?
13. Do kogo można się zwracać w razie pytań lub problemów?
Jaką agencję SEO wybrać? - podsumowanie
Wybór odpowiedniej agencji do pozycjonowania strony internetowej jest trudnym zadaniem, zwłaszcza jeżeli właściciel biznesu nie zna tej dziedziny. SEO jednak dla wielu firm jest prawdziwym chlebem i możliwością rozwoju, dlatego warto nad tym wątkiem się pochylić, jeżeli faktycznie chce się w sieci zaistnieć. Warto znać szereg podstawowych zagadnień, aby dokonać researchu i zweryfikować potencjalnych wykonawców procesu pozycjonowania, bowiem nie każdy będzie w stanie sprostać Twoim oczekiwaniom. Znajomość tematu pomoże Ci również zrozumieć szereg późniejszych czynności SEO, aby świadomie obserwować działania i efekty inwestycji.