Przez Tomasz Warsiński dnia poniedziałek, 01 czerwiec 2020
Kategoria: Pozycjonowanie

Jak eliminować wewnętrzną duplikację treści?

Duplikacja treści jest czynnikiem, który źle wpływa na pozycjonowanie strony i ogólną jej ocenę jakości. Plagiat nie tylko pojawia się na niezależnych od siebie witrynach, ale i nieświadomie wewnątrz jednej! Jak nie popełniać tego błędu?

Kopie np. opisów wewnątrz witryny powstają zazwyczaj przez niedoświadczenie, albo niedopatrzenie właściciela, który zajmuje się jej prowadzeniem. Zdarzają się również przypadki, że niektóre fragmenty treści się powtarzają na poszczególnych podstronach, z uwagi na brak czasu stworzenia kolejnych, unikalnych. Za każdym razem jest to jednak tego samego kalibru błąd, mogący być potraktowany przez algorytmy Google jak tzw. duplicate content.

Jak kontrolować swój content, w których miejscach może pojawić się duplikacja treści i jak ją wyeliminować? Jest na to kilka sposobów.


Duplikacja treści z uwagi na różne adresy URL

Do błędów technicznych, z których wynikać może duplikacja treści wykryta przez roboty Google, należą różne adresy URL strony głównej, tj. np.:

W takim przypadku podane adresy są rozpoznane jako kompletnie różne w oczach wyszukiwarki - jeden będzie oznaczony jako ten główny, natomiast kolejne jako kopie. Aby uniknąć takich sytuacji należy usprawnić struktury serwisu tak, aby nie powstały podobne adresy tych samych podstron, zainicjować przekierowanie 301 na prawidłową stronę główną, bądź też wskazać link kanoniczny.

Generalnie najsprawniej zazwyczaj wychodzi zajęcie się przekierowaniem 301. Za przyczyną tworzenia dodatkowych adresów URL stoją często szablony strony oraz same systemy CMS.

Błędne wdrożenie certyfikatu SSL

Zastosowanie na stronie certyfikatu bezpieczeństwa SSL, wiąże się z jednoczesną zmianą adresu z HTTP na HTTPS. Jeżeli nie zostanie wykonane przekierowanie 301 z jednego adresu na drugi, to również ta sytuacja spowoduje duplikację treści, co poskutkuje stratami w wynikach wyszukiwania. Należy też pamiętać o platformie Google Search Console i stworzeniu nowej usługi dla domeny HTTPS, pozwalając narzędziu monitorować stronę w nowej odsłonie ochrony.

Treści w wersji developerskiej

Tworzenie nowej strony internetowej, bądź zmiany jej dotychczasowego wyglądu, webdeveloperzy wykonują najpierw na produkcyjnej wersji, tzw. deweloperskiej, dostępnej wyłącznie dla ścisłego grona odbiorców - wykonawców i właścicieli. Często niektóre treści są zgrywane ze starej wersji witryny na nową, dlatego aby uniknąć zjawiska duplikacji w Google, należy wersję roboczą wyeliminować z możliwości indeksacji, np. przy pomocy specjalnego meta tagu w sekcji <head>, albo komendy w pliku robots.txt.

Duplikacja treści w meta tagach oraz znacznikach Title

Kopia treści może dotyczyć każdego elementu strony internetowej, również tagów description, czy znaczników Title. Nazwa każdego tytułu oraz opisu powinna być unikalna, jeśli roboty wyszukiwarką mają ocenić podstronę pozytywnie. W przypadku bardzo rozbudowanej strony, gdzie występuje kilkaset lub więcej podstron, warto stosować tworzenie nazw URL według ustalonego schematu, np. automatycznie dodając unikatowe znaczniki, tj. nazwa produktu, nazwa kategorii oraz element związany z marką.

Jeśli chodzi o "description", które ma nieco mniejsze znaczenie na miejsca w wynikach wyszukiwania, z reguły stosuje się umieszczenie początku danego tekstu na stronie internetowej. W niektórych przypadkach warto pamiętać o znacznikach i meta tagach, kontrolując dane ręcznie, poprzez pozostawienie w nich słów kluczowych, wspomagających pozycjonowanie.

Wszelkie duplikaty w meta tagach - opisach i tytułach, można znaleźć w analizie informacji na platformie Google Search Console.

Kopie treści w opisach produktów i kategorii

Bezsprzecznie za wewnętrzną duplikację uznaje się powtarzające się teksty na różnych podstronach. Często takie zjawisko dotyczy sklepów internetowych i opublikowanych w nich opisów produktów oraz opisów kategorii produktów. Kłopotliwe jest także wyświetlanie różnych list zbiorczych - wiadomości na blogach, czy też odmian listowania produktów z różnych konfiguracji/kategorii. Duplicate content to znany problem także przy opisach różnych wersji takich samych produktów.

Ostatnią z przytoczonych sytuacji można sobie sobie bardzo prosto zobrazować. Sklep internetowy oferuje buty jednej z największych marek w piętnastu rozmiarach i kilku odmiennych kolorach. Jest to zatem taki sam produkt, jednak w różnej konfiguracji, oczywiście każdy na osobnej podstronie. Ciężko jest dla kilkunastu podstron opublikować odmienny opis, ale to jedyne, skuteczne rozwiązanie promocji sprzedaży w wynikach wyszukiwania Google, ponieważ dzięki temu umieszczona zostaje spora liczba słów kluczowych, traktowanych jako osobny content. Można wręcz powiedzieć, że przy piętnastu różnych opisach szansa na znalezienie sklepu wzrasta też 15 razy. Jeśli jednak właściciel nie ma takich mocy przerobowych, może ustalić jedną główną (kanoniczną) podstronę, natomiast przy innych zostanie wdrożone przekierowanie, bez ich indeksacji w wyszukiwarce.

Paginacja problemem

Błędy w treściach są łączone również ze stronnicowaniem, czyli dzieleniem treści na kilka części. Paginacja ma pomóc odwiedzającym poruszanie się po stronie, a także poprawić pozycjonowanie. Z drugiej strony nieumiejętne zastosowanie takiego procesu skutkuje duplikacją, jeśli na na różnych podstronach znajdą się takie same tytuły oraz opisy. W takim przypadku można zastosować rozwiązania dotyczące wskazania wersji kanonicznych serwisu.

Linki afiliacyjne

Przekierowanie kanoniczne na główną podstronę może też być konieczna do zastosowania m.in. w przypadku linków afiliacyjnych, pojawiających się np. poprzez aplikacje mailingowe, będące również obiektem indeksowania przez roboty wyszukiwarki Google. Uniknie się dzięki temu duplikacji treści w witrynie.

Tagi na stronach i blogach

Jednym ze sposobów linkowania wewnętrznego są tagi, które z drugiej strony mogą stać się przyczynkiem do duplicate content, mimo że pomagają robotom wyszukiwarki poruszać się po stronie internetowej. Każdy tag wyświetla zbiorczą listę treści, przypisanych do danej kategorii, zawierając tzw. zajawkę z artykułu, czyli w przypadku większej ilości tagów obecna jest duplikacja. Sposobem na zatrzymanie tego mechanizmu jest publikowanie do każdego tagu unikalnego opisu. Blokowanie indeksacji tagów nie jest generalnie wskazane, bowiem wtedy traci się ideę ich stosowania.

Wyszukiwarka stoi za duplikacją?

Negatywne skutki działania mogą stać także za wewnętrzną wyszukiwarką na stronie internetowej. Aby uniknąć ewentualnych duplikacji treści, należy w pliku robots.txt zablokować indeksację przez Google linków tworzonych przez wyszukiwania na samej stronie.

Wewnętrzna duplikacja treści - podsumowanie

Zjawisko duplicate content jest jednym z tych czynników, które mogą najbardziej odbić się na reputacji witryny i jej miejscach w wynikach wyszukiwania w Google. Wprawdzie algorytmy aż tak srogim okiem nie patrzą na kopiowane treści wewnątrz serwisu, niemniej jednak warto zawsze tych sytuacji się wystrzegać i eliminować wszelkie duplikacje. Wyszukiwarka docenia unikalność tekstów, które poprawiają widoczność w sieci.

Leave Comments