Czym jest brief dla copywritera oraz jak go przygotować, aby zawrzeć istotne informacje? Szereg wiadomości może znacząco usprawnić współpracę.
Przed napisaniem tekstu warto zebrać szereg informacji od klienta, aby jak najlepiej móc dopasować materiał do jego oczekiwań. Dobrym pomysłem jest zatem przygotowanie briefu, a więc zestawu pytań, na które może odpowiedzieć zleceniodawca. Dzięki temu doprecyzowuje się całość zlecenia i pozwala copywriterowi napisać odpowiedni tekst.
Jakie są zalety briefu dla copywritera?
- ułatwienie kontaktu na linii copywriter - klient,
- budowanie wizerunku profesjonalisty,
- faktyczna pomoc klientowi w określeniu potrzeb,
- zmniejszenie ryzyka nietrafienia z treściami,
- zestaw pytań pomaga napisać lepszy tekst,
- ograniczamy czas potrzebny do wyszukiwania wątków,
Dokładne określenie potrzeb i wymagań klienta jest kluczem do zrealizowania zlecenia.
Trzeba jednak pamiętać, że nie tylko zleceniobiorca powinien być dobrze przygotowany do tematu, zebrania informacji, a także złożenia danego tekstu. W tym procesie efektywny musi być również sam klient, w sposób rzetelny i poważny podchodzić do sprawy. Bywa z tym jednak różnie, bowiem nie każdy chce lub jest w stanie wypełnić taki brief, jeżeli dostanie od zleceniobiorcy. Nie warto jednak w takim przypadku się zrażać, tylko jeszcze raz spróbować uzyskać od drugiej strony szczegółowe informacje z zaznaczeniem, że to jest tylko dla jego dobra i uściślenia wszelkich szczegółów. Nie każdy klient bierze na poważnie taki dokument w postaci briefu oraz nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo mogą okazać się przydatne takie zestawy informacji, stąd też często trzeba edukować klienta, aby koniec końców obie strony były zadowolone.
Jak powinien wyglądać copywriting brief?
Generalnie brief powinien przyjmować formę jak najbardziej obszerną. Niestety, klienci widząc szeroki, nawet kilkustronicowy dokument, mogą po prostu przestraszyć się i zniechęcić do wypełniania czegokolwiek, z uwagi na ewentualny brak czasu. Długość briefu powinna być zatem zrównoważona, zawierając optymalną liczbę pytań, niezbędnych do wykonania zlecenia, a jednocześnie aby nie była kłopotem dla klienta w wypełnianiu dokumentu.
Inną kwestią jest też to, że nie powinno się opierać wyłącznie na tym, co zostanie umieszczone w briefie. Wiele wątków wymaga późniejszego rozwinięcia, w zależności od tematu.
Co powinien zawierać brief copywriterski?
- informacje o firmie - branża, zakres działalności, wykaz produktów oraz usług, grupa docelowa, lista konkurencyjnych firm, wartości stojące nad konkurencją, dane kontaktowe,
- informacje o potrzebnych treściach - rodzaj (np. artykuł, opis produktów, tekst na bloga, tekst na stronę ofertową, tekst na stronę zapleczową itp.), tytuł tekstu, forma zwracania się do odbiorcy, styl języka (luźny, oficjalny itd.), cel napisania treści, objętość (liczba znaków, stron), słowa kluczowe, wątki do poruszenia w tekście, wątki do pominięcia w tekście, przykłady podobnych treści, linkowanie wewnętrzne,
- materiały źródłowe, czyli materiały marketingowe firmy, mogące pomóc w zrozumieniu strategii oraz zapoznaniu się z produktami oraz usługami przez copywritera, przed stworzeniem treści.
Szczegółowo opisany brief nie powinien stanowić przeszkody w tworzeniu najlepszych tekstów przez copywritera, ponieważ będzie miał wówczas jak na tacy przedstawione wszystkie możliwe szczegóły, dotyczące działania firmy i klienta. Rzecz jasna nie jest to must have i wielu specjalistów zaakceptuje nawet kilkuzdaniowe wyjaśnienie swoich potrzeb, chociaż w takiej sytuacji dość prosto jest zgubić niektóre istotne elementy, bez formy szczegółowego briefu.
Brief dla copywritera - podsumowanie
Szereg zgromadzonych wiadomości w formie briefa to coś, co zdecydowanie może się copywriterowi przydać. Przede wszystkim należy określić kilka głównych elementów - rodzaj treści, cel danego tekstu, styl komunikacji z odbiorcami w artykule i grupę docelową danej informacji. Im lepiej przygotowany przedsiębiorca, tym lepsze treści i na samym końcu zadowolony klient firmy, który dotrze na stronę internetową.
Lista zagadnień, które mogą znaleźć się w briefie copywriterskim
FIRMA
- Nazwa firmy,
- Branża i jej charakterystyka,
- Działalność firmy,
- Adres strony internetowej,
- W czym firma jest lepsza od konkurencji?
- Najlepsze usługi lub produkty firmy,
- Które z firm są największą konkurencją?
- Czy firma jest w posiadaniu referencji, bądź powstało case study z realizacji?
GRUPY DOCELOWE
- Rodzaj i jakość tekstów (serwis internetowy, katalogi handlowe, ogłoszenia, strona zapleczowa itp.)
- Grupy targetowe, czyli w jakich klientów celuje firma?
- Jakimi wartościami trzeba się pochwalić w tekstach?
- Kogo mają przekonać do siebie stworzone materiały tekstowe?
KOMUNIKACJA Z KLIENTEM
- Jaki jest cel powstających tekstów?
- Czy uwzględnić konkretne słowa kluczowe?
- Czy firma posiada swoje hasła reklamowe?
- Czy wcześniej został ustalony styl komunikacji z klientami?
- Jakie informacje należy zawszeć w tekstach?
- Wydźwięk/ton materiałów/styl tekstów,
- Jak długie mają być teksty (liczba stron, liczba znaków itp.),
- Materiały źródłowe,
- Dodatkowe uwagi.