Przez Tomasz Warsiński dnia czwartek, 04 luty 2021
Kategoria: Pozycjonowanie

Zasady dobrego linkowania, czyli link building w praktyce

Linkowanie to nieodłączny element pozycjonowania strony internetowej w zasadzie od samego początku, jednak na przestrzeni ostatniego okresu znaczenie i podejście do linków zewnętrznych znacząco się zmieniły. Obecnie możemy wyróżnić tzw. dobry link building, mający realny wpływ na wyniki w wyszukiwarce. Poniżej przedstawimy kilka informacji, jak do tego tematu podejść.

Co to jest linkowanie, czyli tzw. link building?

Link building to jeden z głównych elementów budowy i pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwarki Google. Należy do procesów optymalizacji, ale z grupy off-site, bądź też off-page, więc jako działanie bez bezpośredniego dostępu do strony internetowej, która buduje swoją wartość. Link building to pozyskiwanie odnośników do swojej witryny w innych miejscach w sieci, czyli po prostu na innych stronach.

Link do strony internetowej może pojawić się jako czysty adres URL, który widzimy np. w pasku u góry przeglądarki internetowej, bądź też posiadać tzw. anchor, czyli przypisanie do danego wyrażenia, albo być graficznym przejściem do danej witryny. Można powiedzieć, że linkowanie przy pozycjonowaniu odgrywa jedną z trzech-czterech głównych ról, mających realny wpływ na wartość i reputację danej domeny.

Jakie istnieją rodzaje linków?


Zasady dobrego linkowania stron

Samo linkowanie ma na celu stworzenie bazy wartościowych adresów URL, które będą prowadziły do Twojej witryny internetowej. Jest to jedna ze strategii, mająca napędzać działania SEO i pozycjonowania. Ilość linków oraz ich rodzaj może pomóc w budowaniu swojej pozycji i osiąganiu jak najlepszych miejsc w wynikach wyszukiwania, co później wpływa na większe zyski firmy.

Dlaczego linkowanie jest ważne?

Pierwsze wyszukiwarki internetowe skupiały się przede wszystkim na skanowaniu oraz uwzględnianiu treści publikowanych na poszczególnych stronach i zazwyczaj najwyższe pozycje na dane zapytania wynikały z ilości wprowadzonych słów kluczowych na konkretnych podstronach. Kiedy na rynku pojawił się Google, sytuacja nieco się zmieniła i swoją rolę zaczęły również odgrywać linki zewnętrzne. Wprowadzono algorytm PageRank, który monitorował liczbę linków prowadzących do danej strony internetowej, a później również ich jakość.

Na początku PageRank uwzględniał popularność strony internetowej wedle ilości linków - niekoniecznie wysokiej jakości. Można to było bardzo prosto wykorzystać, np. poprzez publikowanie ogromnej liczby spamerskich linków na przeróżnych witrynach, co dawało swój efekt w postaci zdobywania dobrych miejsc w wyszukiwarce. Na przestrzeni lat, wraz z kolejnymi aktualizacjami, linkowanie przybrało inną formę i teraz liczy się głównie jakość tych linków, a nie ich ogólna liczba.

W tym momencie sam PageRank nie jest już brany pod uwagę, przestał być nawet aktualizowany, ale coraz ostrzejsze zasady są obecne. Nadużywanie jednej frazy kluczowej i ogromnej ilości bezwartościowych linków, może skutkować nawet karą od Google. Linki i anchory powinny być dobrane tematycznie, uwzględniając mieszanie wszystkich odmian linków i fraz kluczowych. 

Jeżeli jesteśmy w stanie zdobywać linki z wysoką reputacją - niekoniecznie w ogromnej liczbie, to algorytmy Google mogą zmienić nasze pozycje w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe. Postawienie na przeciwne rozwiązania, a więc słabe linki, mogą przynieść z kolei zupełnie odwrotny efekt - spadek pozycji, a nawet wyindeksowanie strony z wyszukiwarki.


Gdzie dodawać linki?

W internecie znajdziemy ogrom miejsc, gdzie istnieje możliwość umieszczenia swojego linku do strony internetowej. Cały czas należy mieć na uwadze to, że wypada przeanalizować wartość wybranej witryny i jej profil (branżę, tematykę). Można nawet stworzyć bazę wartościowych domen, z której sukcesywnie będziemy poszerzać swój profil linków, poprzez cykliczne działania kampanii link buildingowych. Ważna jest dywersyfikacja, czyli uwzględnianie różnych kanałów linkowania, a nie skupianie się wyłącznie na jednym źródle. Zawsze lepiej będzie działał "mix" i najbardziej wartościowe domeny, które zostały dobrane do tematyki, czy branży.

Gdzie możemy prowadzić linkowanie?

Ile linków dodawać?

Generalnie nie ma prostego przepisu na to, ile dziennie należałoby zdobywać linków, aby skutecznie i szybko budować swoją pozycję w sieci. Bardzo ważne jednak jest, aby nie "przegiąć" w ilości zdobywanych odnośników oraz dywersyfikować swoje źródła. Profil linków danej strony powinien być rozbudowany, aby wyglądał naturalnie w oczach algorytmów Google. Zdobywanie linków z jednego źródła zdecydowanie nie przysporzy widocznych korzyści.

Optymalną sytuacją jest stopniowe, spokojne zdobywanie kolejnych linków w sieci. Należy rozpocząć od pojedynczych przypadków i później w miarę możliwości zwiększać tempo, aby wyszukiwarka zauważyła normalny rozrost zarówno witryny wewnątrz, jak i jej popularności na zewnątrz, czyli na innych stronach internetowych, forach dyskusyjnych, katalogach stron itd. W przypadku nienaturalnych ruchów, roboty Google zauważą, iż niektóre procesy są wykonywane nie przez Ciebie, tylko przez zautomatyzowane mechanizmy.


Zasady linkowania stron

1. Unikalny content

Bez względu na to, jak będzie wyglądało Twoje linkowanie, jednocześnie kolejnym istotnym aspektem jest oczywiście publikowanie wysokiej jakości contentu. Treści muszą być unikalne i wartościowe dla wszystkich użytkowników, bowiem tylko takie materiały przyciągają uwagę. Publikowanie treści na innych stronach - np. branżowych, nawiązujących do Twojej strony internetowej, zwiększają świadomość odbiorców i wpływają na reputację zarówno firmy, jak i witryny.

2. Odpowiednie używanie anchorów

Istotnym wyznacznikiem publikowanych treści jest naturalne umieszczanie linków z anchorami, które nie dekoncentrują i nie dezorganizują danej treści. Nieodpowiednie, przypadkowe opublikowanie odnośnika z anchorem w środku tekstu, nie będący spójny z tym, co znajduje się wokół, może negatywnie wpłynąć na ocenę algorytmów Google i w skrajnych przypadkach skutkować nałożeniem na Twój adres URL filtrów algorytmicznych. Tak jak wspominaliśmy już wcześniej - wszelkie procesy muszą wyglądać naturalnie. To nie tylko użytkownik zauważy nienaturalność w danych materiałach podczas czytania, ale również algorytmy są już na tyle wyspecjalizowane w tym zakresie, że wiedzą, iż dany content nie jest odpowiedni dla odbiorcy.

3. Dbaj o wysoką jakość linków zewnętrznych

Jakość linków jest ważnym czynnikiem. Algorytmy analizują i usuwają witryny, które są linkowane przez adresy URL z budzącą sporą wątpliwość jakością. Jeśli w naszym profilu linków znajduje się zbyt wiele odnośników z zerowym dorobkiem reputacji, w niedalekiej przyszłości może skutkować ten fakt spadkiem widoczności w sieci. Przede wszystkim każdy zdobyty link ma nawiązywać do tematyki Twojej witryny, Twojej branży, albo Twojej firmy, w treściach unikalnych, z rzetelnymi i wartościowymi wskazówkami dla zainteresowanych. Każdy tekst winien być ułożony poprawnie stylistycznie i bez błędów ortograficznych. Jeśli uda Ci się umieścić link w tekście źle napisanym, to nie należy spodziewać się wielkich efektów.

4. Zdobywanie linków tematycznych

Odpowiedni link building jest kierunkowany coraz mocniej na zdobywanie linków tematycznych. Na przestrzeni lat w Google zaczęto zwracać na to uwagę, aby linkujące strony były powiązane branżowo, tematycznie itd. Linkując swoją witrynę, nie powinniśmy wykorzystywać do tego źródeł niepowiązanych zagadnieniami z tym, co Ty publikujesz na swojej stronie. Przykładowo – restauracjom odradza się promować chociażby na stronach dotyczących np. fotowoltaiki. Będzie to źle ocenione przez wyszukiwarkę, a ponadto sam użytkownik - jeśli trafi na tego typu proceder - może daną firmę źle ocenić.

5. Zdobywanie linków do-follow

W kwestii technicznej, każdy link ma dołączony konkretny atrybut-wskazówkę - nofollow lub dofollow. Takie wartości także są brane pod uwagę przez wszystkie roboty przeszukujące internet. W przypadku natrafienia na link z atrybutem dofollow, jest większa szansa, że część siły linkującej witryny zostanie przekazana Tobie, do budowy reputacji. Oczywiście nie oznacza to, że linki nofollow nie mają żadnego znaczenia, jednak jest to jasny podział odnośników i zdecydowanie bardziej wartościowe są te z oznaczeniem dofollow. Roboty wówczas mają jasną informację, iż są uprawnione do transportowania części wartości strony do innej domeny. Dodatkowo rankującym aspektem jest również sytuacja, kiedy adres URL będzie posiadał anchor, a więc frazy kluczowe, przy których będzie budował swoją pozycję w Google.

6. Linkowanie na tzw. mocnych stronach

Jak można już wywnioskować z powyższych informacji - każda ze stron posiada swoją moc - mniejszą, bądź większą. Tutaj do akcji wkracza tzw. wskaźnik Trust Rank, określający poziom reputacji, zaufania i jakości w oczach wyszukiwarki. Połączenie linków dofollow z bardzo wartościowymi źródłami według Trust Rank, znacząco poprawia naszą sytuację i buduje podwaliny pod skuteczne pozycjonowanie. Jeden taki link będzie miał zdecydowanie lepszy efekt, aniżeli 100 odnośników marnej jakości. Liczy się jakość, a nie ilość. Jakość danej domeny możemy sprawdzić poprzez specjalistyczne narzędzia, np. Ahrefs i Majestic.


O czym jeszcze pamiętać przy linkowaniu?

Mocne linki generalnie nie są łatwe do pozyskania. Stąd też strategia link buildingu nie może polegać na przypadku, a na ściśle określonym planie oraz kreatywności, a także być może i budżecie, ponieważ często najbardziej wartościowe linki są do pozyskania wyłącznie jako usługa płatna. Na pewno błędem jest brak jakiegokolwiek planu, dotyczącego link buildingu. Nie zawsze bowiem wystarczy świetny content na stronie, kiedy roboty widzą, że Twojej strony nie linkują inne witryny. Rzecz jasna nie należy teraz patrzeć w kierunku linków jako tego samodzielnego sposobu na sukces, ale to jeden z tych elementów, który może w dłuższej perspektywie zwiększyć ruch organiczny na stronie internetowej.

Linkowanie stron - podsumowanie

Linkowanie swojej strony internetowej to nieodłączny element pozycjonowania. Jeśli mamy zamiar prowadzić wysokiej jakości witrynę, musimy do szeregu promocji swojej domeny wprowadzić także linkowanie. Proces ten powinien odbywać się naturalnie, a nie poprzez przypadkowe, czy spamerskie zagrania. W wyszukiwarce Google na pierwszym miejscu jest przede wszystkim wartość dla użytkownika. Tworzenie i zdobywanie niskiej jakości profilu linków nie przysporzy nam radości, bo łatwo jest się nadziać w takiej sytuacji na kary od Google, co równa się ze spadkiem pozycji, a nawet całkowitym zanikiem strony internetowej w wynikach wyszukiwania, dlatego zdobywanie linków powinno kojarzyć się w 100% z jakością.

Leave Comments