Przez Tomasz Warsiński dnia wtorek, 01 czerwiec 2021
Kategoria: Pozycjonowanie

Wyszukiwanie obrazem, czyli jak szukać w Google po zdjęciu

W Google wyszukiwarka grafiki jest jednym z najpopularniejszych narzędzi w sieci. Każdego dnia miliony użytkowników poszukuje dzięki temu plików graficznych, informacji, czy animacji.

Poza klasycznym szukaniem wiadomości oraz zdjęć przy pomocy fraz, istnieje również wyszukiwanie obrazem.


Wyszukiwanie obrazem w Google Grafika

Google Grafika jest wyszukiwarką zdjęć oraz grafik, funkcjonującą już od 2001 roku, z kolei w polskiej wersji językowej użytkownicy mogą z niej korzystać od 2002 roku.

Celem wyszukiwarki tego typu jest dopasowanie wyników do zapytań użytkowników w postaci obrazów. Można zadać sobie zatem pytanie, skąd Google ma różne zdjęcia oraz na jakiej podstawie wyświetla rezultaty, aby były trafne? Za bazę danych, czyli odpowiednio szeroki zasób wiadomości i plików graficznych, odpowiadają również roboty Google. Różnica polega na tym, że istnieje grupa robotów Google, typowo nastawiona na zdjęcia oraz obrazki. Takim plikom Googleboty nadają odpowiednie frazy kluczowe, zapisując jednocześnie miniaturki tych grafik.

Po umieszczeniu w polu wyszukiwania danej frazy kluczowej w Google Grafika, zostaną wyświetlone najbardziej zbliżone według algorytmów wyniki wyszukiwania obrazków, z możliwością dotarcia do ewentualnego oryginału w największym rozmiarze. Google Grafika i wyszukiwanie obrazem obsługuje przede wszystkim kilka najważniejszych i najbardziej poszukiwanych przez użytkowników formatów zdjęć oraz plików graficznych: JPG, PNG, TIFF, SVG i GIF. Ponadto w opcjach wyszukiwania obrazu istnieje standardowa forma filtrowania wyników – według koloru, rozmiaru, licencji użytkowania, typu pliku czy daty dodania.

Powyższe możliwości dotyczą najdłużej funkcjonującej i najbardziej pospolitej wyszukiwarki zdjęć oraz grafik, za pomocą zapytań i fraz kluczowych, z której korzysta chyba największa grupa użytkowników. Nie wszyscy bowiem wiedzą, że machina wyszukiwania obrazem mieści w sobie znacznie większe pokłady odnajdywania konkretnych rezultatów. Cała wyszukiwarka grafik dzieli się na kilka typów i można z niej korzystać pod różnymi adresami, czy też aplikacjami, zarówno na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych.

Wyszukiwanie obrazem - gdzie?

  1. Google Grafika (wyszukiwanie po frazach kluczowych) - google.pl/imghp
  2. Google Grafika (wyszukiwanie po frazach kluczowych)-  images.google.com
  3. Wyszukiwanie obrazem (za pomocą obrazków i zdjęć) - google.pl/imghp oraz images.google.com
  4. Google Lens (Obiektyw Google) - lens.google

Wyszukiwanie obrazem – filtrowanie

Czy można dodać zdjęcie do Google Grafika?

Aby zdjęcie znalazło się w wyszukiwarce Google Grafika, należy opublikować je na swojej stronie internetowej, wraz z rzeczywistym opisem. Fotografia ta musi być publicznie dostępna, czyli nie może być zablokowana dla robotów Google, bo tylko w taki sposób istnieje możliwość pojawienia się w wynikach Google Grafika. Im lepszy i dokładniejszy opis oraz tytuł zdjęcia (title i alt), tym większa szansa na wypozycjonowanie grafiki w tym miejscu. Warto też cały czas zwracać uwagę na to, w jakiej jakości są nasze zdjęcia po indeksacji podstrony w bazie Google.

Aby plik graficzny pojawił się w Google, należy:

 

Dlaczego warto używać wyszukiwania obrazem w Google?

W Google Grafika istnieje jeszcze znacznie ciekawsza funkcjonalność, tj. "Wyszukiwanie obrazem". Można zadać pytanie – po co? Często bywa tak, że na określone frazy kluczowe znaleźliśmy interesującą nas grafikę, ale wyszukiwanie obrazem pomoże jeszcze bardziej uściślić wyniki zapytania, czyli znaleźć wybraną grafikę w odpowiednim rozmiarze, bądź też lepiej wykadrowaną. Opcja ta może posłużyć również autorom zdjęć.

Fotografowie i graficy poprzez wyszukiwanie obrazem są w stanie znaleźć ewentualne opublikowane ich materiały na innych stronach, ponieważ rezultaty w Google, wraz z materiałami graficznymi, wyświetlają także źródło grafiki.

Podstawowa forma wyszukiwania zdjęć lub plików graficznych w Google Grafika może nie wystarczyć z co najmniej kilku powodów. Bardziej zaawansowana funkcja, czyli wyszukiwanie obrazem, przyda się wtedy, gdy:


Wyszukiwanie obrazem – kilka sposobów na znalezienie grafiki

Aby móc skorzystać z opcji „wyszukiwanie obrazem” w wyszukiwarce Google Grafika, należy wybrać ikonkę obiektywu i w polu wyszukiwania przesłać interesujące nas zdjęcie lub grafikę. Z poziomu desktopowego (komputera) można to uczynić na kilka sposobów:

Oczywiście powyższe wersje są przede wszystkim znane jako desktopowe, dedykowane pod komputery i laptopy, jednakże z tych sposobów można korzystać również przez tablety oraz smartfony, choć pod urządzenia mobilne są dostosowane inne opcje – tj. Google Lens (Obiektyw Google).


Jak wyglądają rezultaty wyszukiwania obrazem?

Wyszukiwanie obrazem ma w zasadzie jeden szablon pokazywania rezultatów, który powinien wyświetlać się podobnie na każdym urządzeniu. Można zatem znaleźć sekcję np. "Dopasowania wizualne", które albo będą wyglądały identycznie jak nasz plik źródłowy, a także podobne wyniki, które system sztucznej inteligencji uzna za stosowne. Znajdziemy także opcje znalezienia źródła obrazu, jak i tłumacza lub kopiowania treści, jeśli na danym zdjęciu takowe występują.

 

Jak usunąć zdjęcie z Google Grafika?

W tym przypadku usunięcie fotografii z wyszukiwarki Google Grafika możliwe jest wyłącznie poprzez skasowanie jej przez właściciela strony internetowej, z której zostaje wyświetlona. Nie ma możliwości bezpośredniej ingerencji w bazę danych Google, ponieważ firma nie jest własnością materiałów wizualnych.

Mimo wszystko, nawet jeśli właściciel danej witryny usunie zdjęcie, to w wynikach wyszukiwania Google nadal może się przez jakiś czas ono pojawiać, zwłaszcza w formie miniaturki. W tym przypadku nie ma żadnej reguły, z której wynikałaby gwarancja eliminacji fotografii z wyszukiwania obrazem.

Co się dzieje w Google z przesłanymi zdjęciami?

Pojawia się jeszcze pytanie, co się staje z obrazami w Google Grafika, które zostaną przesłane przez użytkowników wyszukiwarki. Według Google, wszystkie załadowane przez internautów materiały są przechowywane przez najwyżej 7 dni. Pliki graficzne nie są elementem historii wyszukiwania, aczkolwiek w ciągu tego tygodnia mogą posłużyć do usprawnienia wyszukiwania w usłudze.


Obiektyw Google, czyli zaawansowane wyszukiwanie obrazem

Wielu użytkowników nie wie, że możliwości graficznej wyszukiwarki Google są znacznie większe, nieograniczające się wyłącznie do szukania zdjęć poprzez frazy kluczowe w Google Grafika.

Inną z funkcjonalności, jakie udostępniają narzędzia związane z wyszukiwaniem obrazów, jest tzw. Obiektyw Google (Google Lens), czyli jeszcze ściślejsze dopasowanie wyników z konkretnego zdjęcia. Obiektyw Google umożliwia - poprzez zaznaczenie konkretnych fragmentów - ukazanie rezultatów dopasowanych do obrysowanego wcześniej obiektu na zdjęciu i wyświetlenie podobnych obrazów z bazy danych. To tzw. rozpoznawanie obiektów, wykorzystujące system sztucznej inteligencji. W inny sposób nie byłoby możliwe tak dokładne określanie wyników.

Obiektyw Google to opcja dedykowana urządzeniom mobilnym, czyli tabletom oraz smartfonom. Pozwala uzyskać więcej danych o wybranych obrazach, czy też obiektach. Dzięki technologii AI nie musisz się martwić o to, że nie znajdziesz np. nazwy czy miejsca budynku z fotografii. Znacznie łatwiej wskazać też witryny, które używają w swoich materiałach takich samych zdjęć.


Wyszukiwanie obrazem przy pomocy przeglądarki w telefonie

Jak wyszukać obrazem w Google w Android i iOS?

W Google Grafika funkcjonuje też wyszukiwanie obrazem z poziomu telefonów i tabletów, mających systemy Android oraz iOS, jednakże z poziomu przeglądarek i włączeniu wyszukiwarki poprzez bezpośredni adres URL, nie znajdziemy ikonki odnoszącej się do wyszukiwania obrazem. Stanie się to dopiero po uruchomieniu przeglądarki w trybie desktopowym na urządzeniu mobilnym.

Inna sytuacja ma jednak miejsce w przypadku przeglądarki Google oraz Chrome na urządzeniach mobilnych. Tam jeszcze przed polem do wpisania URL, w przestrzeni powitalnej-startowej, mamy możliwość skorzystania z wbudowanej aplikacji Obiektywu Google. Samo bezpośrednie dołączenie Google Lens (Obiektywu Google) do Chrome było efektem rozwijania przeglądarki o wizualne narzędzia i maksymalnego ułatwienia użytkownikom wyszukiwania plików graficznych i zdjęć. Ikonkę Google Lens mamy już zatem obok mikrofonu w widżecie tego oprogramowania. Stało się to w 2022 roku. Poniżej skupimy się na wszystkich szczegółach i komponentach systemu odnajdywania obrazów.

 

Obiektyw Google (Google Lens) – co to jest?

Obiektyw Google swoją inaugurację miał w 2017 roku i jest to system oparty na technologii sztucznej inteligencji, mogącej rozpoznać, co przedstawia konkretne zdjęcie. Aplikacja ta ma swoje zastosowania na urządzeniach mobilnych.

Google Lens to wyjątkowa aplikacja, usprawniająca jeszcze bardziej poszukiwanie określonych rzeczy i wyświetlenie ponadto szczegółów o danym obiekcie - jeżeli jest to możliwe - w oparciu o bazę danych Google i system sztucznej inteligencji. Obecnie w samym sklepie Google Play ma ponad miliard pobrań z całego świata.


Jak działa Obiektyw Google?

Wszystko odbywa się za pomocą obecnych w indeksie wyszukiwarki Google obrazów. System analizuje proponowane zdjęcie i porównuje je z plikami w swojej bazie danych, dostarczając wyniki w postaci rozpoznanych obiektów, razem ze szczegółowymi informacjami, takimi jak nazwa, czy lokalizacja, adres strony internetowej, albo cena. Google stara się wyświetlić możliwie jak najbardziej trafny rezultat w konkretnym zapytaniu.

Oczywiście nawet przy tak zaawansowanej technologii jest margines błędu, w zależności od danego przypadku. Jeżeli na zdjęciu nie ma zbyt wielu charakterystycznych szczegółów, to Obiektyw Google może nie skierować użytkownika do zadowalających, czy takich samych rezultatów, ograniczając się jedynie do podobnego otoczenia, kolorystyki itp. Warto również dodać, że prezentowane wyniki wyświetlane są nie tylko dzięki podobieństwom, ale i optymalizacji SEO np. sklepów internetowych, jeśli przykład dotyczy produktów.

Jakie funkcje wyszukiwania za pomocą obrazu znajdują się w Google Lens?

 

iPhone - wyszukiwanie obrazem Google Lens na iOS

Wyszukiwanie obrazem Google Lens na urządzeniach z systemami iOS możliwe jest na kilka sposobów – poprzez wyszukiwarkę, specjalną opcję w Zdjęciach w telefonie, jak i poprzez dedykowaną aplikację Obiektywu Google. Trzeba jednak zaznaczyć, iż wyszukiwarka wymusi wyszukiwanie na podstawie tego, co widzi aparat w czasie rzeczywistym, natomiast inne przypadki pozwalają na użycie już wcześniej zapisanych zdjęć lub grafik.

Wyszukiwanie obrazem z Android

W systemie Android Obiektyw Google uruchomimy na kilka sposobów – poprzez odrębną aplikację, jak i za pomocą Zdjęć Google, Asystenta Google oraz przeglądarki Google Chrome, która także ma wbudowany ten system wyszukiwania. Możliwości skorzystania z pomocy sztucznej inteligencji jest zatem dość sporo i każdy może wybrać to, co jest dla niego wygodniejsze.


Wyszukiwanie obrazem w Google - podsumowanie

Google Grafika jest wyszukiwarką mogącą pomóc w wielu sytuacjach, zwłaszcza kiedy szukamy produktów, albo zdjęć w sieci. Tego typu system jest też wartościową częścią wyszukiwarki w kontekście pozycjonowania w Google Grafika, czyli spośród dużej bazy zdjęć internauci być może dotrą także na Twoją stronę. Opcja wyszukiwania obrazem bywa znacznym ułatwieniem dla autorów zdjęć, którzy zwracają baczną uwagę na wykorzystywanie swojego materiału przez nieuprawnionych użytkowników, łamiących prawa autorskie, czyli publikowanie bez zezwolenia.

Wyszukiwanie za pomocą obrazów w Obiektywie Google to także ogromne możliwości. Rozwijany system za pomocą sztucznej inteligencji potrafi odnaleźć obiekty, zwierzęta, produkty i podać ich konkretne nazwy, co jest potężnym atutem aplikacji na urządzeniach mobilnych z systemami Android oraz iOS.

Leave Comments