Razem z rozwojem technologii w górę idą też wymagania odbiorców. Internauci są bardziej świadomi i lepiej określają swoje potrzeby, co oznacza równocześnie, że wzrastają ich oczekiwania wobec wszystkich wokół. Wymagania użytkowników wpłynęły też m.in. na poziom algorytmów, które weryfikują wszystkie materiały, aby móc dostarczyć najbardziej wartościowe wyniki w wyszukiwarce.
User Experience (UX), czyli doświadczenie użytkownika
Choć określenie "user experience" stało się w branży IT popularne stosunkowo niedawno, to nie jest pojęciem nowym. W rzeczywistości pojawiło się już w latach 70-tych. Teraz w marketingu internetowym oraz całej branży IT znajduje się w grupie priorytetowych pojęć. UX ma niejedną definicję, jednak najczęściej wskazuje na doświadczenia i preferencje użytkownika w stosunku do komputerów, stron internetowych oraz ich obsługę, czy funkcjonowanie.
Jak w kilku słowach można wytłumaczyć istotę user experience, w odniesieniu do cech usług, czy produktów?
- atrakcyjność,
- użyteczność,
- pozytywne wrażenia.
Jeżeli strony internetowe są zbudowane w zgodzie z zasadami i dobrymi praktykami UX, a więc ogólnie rzecz biorąc są przyjazne użytkownikowi, to jest zdecydowanie większa szansa, że takowy powróci i dokona kolejnych konwersji, np. zakupów, a ponadto zaproponuje skorzystanie z oferty swoim znajomym.
Wspólne działania UX i SEO
Tematyka SEO w ostatnich latach dokonuje stopniowego, ale dość wyraźnego przeobrażenia i teraz w wyszukiwarce Google są przede wszystkim promowane strony internetowe, którym zależy na UX, odpowiadając swoim działaniem na zapytania użytkownika. Można więc powiedzieć, że SEO oraz UX to dobrana para, ze wspólnymi zainteresowaniami, których cel jest taki sam - pomoc i pokazanie poszukującym ważnych oraz wartościowych treści. Priorytetem SEO jest naprowadzenie odbiorców na odpowiedni content, z kolei cechy UX zachęcają do dokonania konwersji, czyli np. zdecydowanie się na usługę, albo kupno produktu. To pokazuje, że zarówno jedno, jak i drugie gra do jednej bramki - skoncentrowanie się na jak największej konwersji, a więc liczby wizyt na stronie internetowej, zwiększającej sprzedaż, wypełnienia formularzy kontaktowych itp.
Obecne praktyki tworzenia oraz prowadzenia stron internetowych wykluczają pominięcie przy SEO tematyki UX, bowiem doświadczenie użytkownika odgrywa kluczową rolę we wszelkich wynikach wyszukiwarki. SEO w pojedynkę nie będzie w stanie zachęcić do wykonania pożądanych czynności przez internautów, jeżeli strona internetowa nie będzie przyjazna, estetyczna i funkcjonalna (będzie sprawiała problemy w znalezieniu wiadomości, zalogowaniu się, czy dokonaniu zakupu). Wtedy pewne jest, że taki zniechęcony odbiorca już na zawsze opuści witrynę. Priorytetem Google jest zapewnienie jakości, co widać po zmianach na rankingowych listach w ostatnich latach.
Na poziom UX danej strony internetowej wskazują również dane statystyczne, jakie można uzyskać np. przy pomocy Google Analytics. Chodzi o współczynnik CTR (klikalności), wskaźnik odrzuceń (bounce rate), jak i czas spędzony przez użytkownika na stronie.
Na co zwrócić uwagę przy SEO, żeby poprawić również UX?
Od dłuższego czasu - z miesiąca na miesiąc - coraz bardziej kładzie się nacisk na content. To bardzo ważny element rankingowy, będący jednocześnie pozytywnym czynnikiem user experience. Jeśli treści na stronie internetowej będą unikalne i charakteryzowały się wysoką jakością, to wizyta użytkownika stanie się dłuższa i jego wrażenia z pobytu pod tym adresem będą pozytywne.
Nieodłącznym elementem SEO, a także wartościową wskazówką dla internautów - są Element Title i Meta Description. To znaczniki tworzone głównie pod roboty wyszukiwarki, jednak ich zoptymalizowanie wpływa na zwykłych czytelników, zachęcając ich do odwiedzenia witryny. Tytuł i opis pokazują bowiem od razu, co znajduje się po włączeniu strony i jaka jest jej tematyka.
Wpływ UX na SEO - przykłady
Oczywiście działanie jednego standardu na drugi nie odbywa się wyłącznie w jedną stronę, ponieważ spokojnie możemy znaleźć przykłady poprawy SEO, w przypadku odpowiedniego zastosowania wskaźników UX.
Warto wejść się w skórę zwykłego użytkownika i potencjalnego klienta - przeanalizować czego poszukują, a co nie jest w ich orbicie zainteresowań. Mowa zatem tutaj znowu o contencie - dzięki narzędziu Google Search Console możesz znaleźć najpopularniejsze Twoje podstrony oraz na jakie zapytania zostały wyświetlone w wyszukiwarce.
UX jest szalenie istotny w sprzedaży internetowej. Badania wskazują, że aż 70% porzuconych koszyków i rezygnacji zakupowych to efekt źle zaprojektowanych sklepów, nieprzyjaznych użytkownikom.
Co zatem wziąć pod uwagę, aby Twój sklep internetowy był użyteczny?
- odpowiednie sortowanie i filtrowanie w katalogach produktów,
- przyjazne zaprezentowanie produktu potencjalnemu klientowi, wskazując na wszystkie ważne cechy - cenę, kolorystykę, rozmiary, zdjęcia itd.,
- przejrzysty proces dodawania produktów do koszyka,
- możliwość wystawienia opinii na temat poszczególnych produktów, aby ułatwić podjęcie decyzji przez innych klientów,
- intuicyjny proces rejestracji oraz logowania się, włącznie z podpowiedzią odnośnie zajętości loginów i siły haseł,
- szeroki wybór formy przesyłki, w tym dostępność informacji o stanie zamówienia.
To tylko niektóre ze wskazówek i pozytywnych zasad UX, o jakich nie można zapomnieć przy prowadzeniu sklepu internetowego. Wszystko to ma swój wydźwięk na SEO, tj. w przypadku nieporzuconych koszyków poprawia się wskaźnik konwersji, czyli głównego celu pozycjonowania strony internetowej.
Jak widać, SEO oraz UX to nierozłączne elementy, wpływające na siebie i to dość znacznie. Połączenie wytycznych związanych z tymi zagadnieniami sprawi, że Twoja strona internetowa będzie chętnie odwiedzana, osiągając jednocześnie zadowalającą konwersję.