Błędy językowe to stały element, jaki widzimy chociażby na portalach społecznościowych. Niestety, także strony internetowe doświadczają tego problemu.
Czy kondycję używania języka ojczystego w naszym kraju można uznać za dobrą? Serwis "Nadwyraz", który jest marką promującą poprawną polszczyznę, opublikował wyniki swojej analizy.
W raporcie uwzględniono wiele źródeł: blogi, strony internetowe, fora dyskusyjne, recenzje i różne serwisy społecznościowe - Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, czy Wykop. W sumie zanotowano blisko 4,5 miliona błędów.
Błędy ortograficzne na topie
Zdecydowaną większość stanowią w analizie błędy ortograficznie - aż 13 na 15 wymienionych punktów. W porównaniu z ubiegłym rokiem nie ma większych zmian - błędy się powtarzają z podobną częstotliwością, ale patrząc na wyniki z 2018 roku - teraz jest ich aż o 10% więcej!
Zapewne wielu z Was, tak jak i my sami, najczęściej stos niepoprawnych komentarzy dostrzegamy przede wszystkim na portalach społecznościowych, głównie na Facebooku. Internauci z jednej strony chcą być komunikatywni i aktywni w rozmowie z innymi osobami, jednak poziom pisowni często odbiega od idealnego. Wynika to nie tylko z braków w wykształceniu, ale i samej obojętności wobec tego, czy reguły językowe są przestrzegane, czy też nie.
Tak jak media społecznościowe i niską kulturę pisania można w pewnym stopniu zrozumieć, tak jakość pisowni na portalach już niekoniecznie. Strony internetowe niestety zmagają się z rosnącym problemem, bowiem już niemal 15% tekstów zawiera błędy. Pamiętajmy, że niższa jakość publikowanych materiałów ma również wpływ na wizerunek oraz reputację.
15 najczęstszych błędów w internecie
- 17,03% - napewno
- 9,09% - wogóle/wogule
- 8,85% - na prawdę
- 7,11% - narazie
- 4,85% - dzień dzisiejszy
- 4,84% - po za tym/pozatym
- 3,61% - na codzień/nacodzień
- 2,05% - wziąść
- 2,04% - niewiem
- 2,01% - conajmniej
- 2,00% - muj
- 1,98% - z przed/zprzed
- 1,31% - apropo/a propo
- 1,27% - pod rząd
- 1,25% - na przeciwko
Błędy w internecie - źródła
- 27,2% - Facebook
- 20,5% - Youtube
- 16,9% - Twitter
- 14,6 - strony internetowe
- 11,1% - fora dyskusyjne
- 3,3% - recenzje
- 3,2% - Wykop
- 2,5% - Instagram
- 0,7% - blogi