Przez Tomasz Warsiński dnia poniedziałek, 09 grudzień 2019
Kategoria: Pozycjonowanie

Różne wyniki w wyszukiwarce Google - z czego to wynika?

Często użytkownicy wyszukiwarki Google zadają pytanie, skąd biorą się różnice w wyświetlanych wynikach na daną frazę. Ma na to wpływ kilka czynników.

Przypadki związane z wyświetlaniem różnych rezultatów w Google jest powszechnie znany. Niekiedy pierwsza strona na danej frazie wygląda inaczej na komputerze, aniżeli ta włączona np. na tablecie, czy telefonie komórkowym.

Lokalizacja, język oraz sprzęt - to trzy główne wątki, jakie są brane pod uwagę. Wielu osobom wydaje się, że aktywne zalogowanie, albo tryb prywatny także działają na wyniki, ale tak nie jest.


Różne wyniki w wyszukiwarce Google

1. Preferencje użytkownika

Charakterystyka danego internauty jest wielokrotnie decydująca o wynikach, zwłaszcza jeżeli jest zalogowany na swoim koncie Google, gdzie zapisuje się m.in. historia obejrzanych stron internetowych oraz same zapytania w wyszukiwarce.

Inaczej zatem mogą wyglądać rezultaty dla wielbicieli niebezpiecznych zjawisk pogodowych oraz pasjonata samolotów myśliwskich, jeśli wpiszą np. tornado.

2. Geolokalizacja

Wielkie znaczenie ma też lokalizacja sprzętu, z którego w danym momencie używa internauta. Jeżeli jesteśmy w Grudziądzu i wpiszemy frazę "stacja kontroli pojazdów", to otrzymamy inny zestaw wyników lokalnych, aniżeli odbiorca np. w Gdańsku. Google bowiem przechwytuje dane z IP użytkownika i na podstawie tego stara się dobrać wiadomości jak najbliższe danemu regionowi.

Tutaj do tablicy zostaje wywołane pozycjonowanie lokalne, na które uwagę muszą zwrócić firmy, czerpiące zyski m.in. na swoim lokalnym rynku, ponieważ im wyższe miejsce na miejscowych frazach, tym większa szansa na klienta.

Innym, pobocznym zagadnieniem, jest także to, z jakim konkretnie "Centrum danych Google" połączy się komputer w danej chwili. "Data center" Google ma rozsiane po całym świecie, dlatego również z tego względu mogą delikatnie różnić się wyniki wyszukiwań.

3. Ciasteczka

Na większości serwisów internetowych spotykamy się z prośbą o akceptację komunikatu, związaną z cookies. Pliki te gromadzą informacje oraz ruchy użytkowników na stronach internetowych, czyli można z drugiej strony powiedzieć, że śledzą internautów. Ich pożyteczną funkcją jest jednak to, że dzięki temu mogą zapamiętać i dopasowywać ustawienia zgodnie z osobistymi preferencjami przeglądającego serwis, czyli podobnie jak to ma się w przypadku Google i jej wyszukiwarki.

4. Język przeglądarki

Język danego interfejsu, czy też przeglądarki, także ma spore znaczenie w wynikach wyszukiwania, które mogą się różnić np. w wersji polskiej oraz angielskiej. Język przeglądania stron wiąże się oczywiście często z lokalizacją sprzętu.

5. Responsywne strony internetowe (RWD)

Od dłuższego czasu sporą uwagę poświęca się na to, czy właściciele stron internetowych mają swoją witrynę dopasowaną do urządzeń mobilnych, takich telefony komórkowe oraz tablety. Same wyniki w Google mogą się różnić na komputerze, laptopie i smartfonie, natomiast inną ważną rzeczą są algorytmy wyszukiwarki. Te raczej nie chcą widzieć stron internetowych na pierwszych pozycjach w SERPach, jeśli są pozbawione RWD (brak standardu AMP - Accelerated Mobile Pages).

Leave Comments