Treści na stronach internetowych z każdym kolejnym rokiem nabierają na znaczeniu i nie bez przypadku popularne jest twierdzenie "Content is king". Artykuły można w dodatku na bieżąco optymalizować pod kątem SEO.
Teksty na stronie internetowej są nie tylko merytorycznym czynnikiem, jaki może zachęcić użytkownika do pozostania, ale i jednym z głównym wskaźników pozycjonowania, obok domeny, linków zewnętrznych oraz optymalizacji witryny.
Optymalizacja treści pod SEO
Optymalizacja treści jest systematycznym ulepszaniem tekstów, na bazie analiz SEO. Wszystko pod kątem poprawiania pozycji swoich artykułów oraz opisów, względem materiałów o tej samej tematyce u konkurencji.
Jak wygląda optymalizacja treści pod SEO?
- rozbudowa treści zarówno o tekst, jak i grafiki,
- nasycanie tekstów słowami kluczowymi,
- ulepszanie całej struktury tekstu, m.in. o odpowiednie nagłówki,
- linkowanie wewnętrzne w tekstach,
- edycja meta title i meta description,
- kontrola podobnych treści u konkurencji, w ramach ewentualnego wystąpienia duplikacji.
Narzędzia do optymalizacji treści i czynności krok po kroku
W optymalizacji tekstów mogą nam pomóc różne narzędzia, w tym Google Search Console, Ahrefs, Senuto, Semstorm, Surfer SEO i inne. Są to platformy z danymi ukazującymi chociażby miejsca naszych artykułów w wyszukiwarce Google, na poszczególne frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników. Mając dostęp do organicznych wyników wiemy, jak zmieniały się nasze pozycje oraz jak daleko jest nam do konkurencji i poprawy widoczności w sieci. Prócz tego jesteśmy w stanie uzyskać informacje, gdzie i ile pozyskaliśmy linków zewnętrznych, czy też ocenić potencjał rywali.
Szereg takich wiadomości pozwala nam przeanalizować sytuację i dokonać optymalizacji swoich treści. Może się bowiem okazać, że warto nieco zaktualizować swoje materiały, aby te odpowiadały jeszcze bardziej konkretnym słowom kluczowym i w przyszłości mogły generować ruch organiczny z wyszukiwarki, szukając jednocześnie drogi do wyprzedzenia konkurencji, ale bez straty wartości UX.
Po wykonaniu analizy SEO możemy dojść do wniosku, że należy:
- zdobyć kilka linków zewnętrznych, najlepiej na wartościowych stronach,
- dodać, bądź skorygować nagłówki z frazami kluczowymi,
- poszerzyć swój artykuł o chociaż kilkaset słów,
- nasycić tekst o jeszcze kilka fraz kluczowych, ale tak, by tekst nadal brzmiał naturalnie dla odbiorcy.
Na stronach konkurencji mogą również być obecne inne popularne wyrażenia, których brakuje w tekście u nas. Warto więc przemyśleć umieszczenie takich w artykule, aby w przyszłości powalczyć o dobre pozycje na kolejnych frazach.
Zalety optymalizacji treści
Główną zaletą optymalizacji treści pod SEO jest stworzenie sobie szansy na większą widoczność artykułów w wyszukiwarce Google. Ruch można zyskać nawet z kilku źródeł (fraz) jednocześnie, jeśli dany tekst będzie zajmował czołową pozycję na różne wyrażenia. Warto pamiętać, że optymalizacja treści zazwyczaj zwiększą jej samą wartość merytoryczną i staje się aktualizowana np. sezonowo, a konwersję zyskuje się dzięki udoskonaleniu CTA - buttona, numeru telefonu, formularza, albo linków wewnętrznych.
Czy przy optymalizacji są zagrożenia?
Każda kolejna optymalizacja tekstu ma za zadanie poprawić jego jakość i z reguły powinno to być pozytywne zjawisko.
Niezamierzenie można jednak doprowadzić do problemu UX, a więc dodania zbyt dużej ilości tekstu czy materiałów graficznych, przez co zatraci się pozytywny odbiór czytelnika. Należy zatem pamiętać o najważniejszych elementach treści i jej całej strukturze, aby nie zachwiać proporcji. Jeśli tak się stanie (tzw. rozmycie tematyczne), to popularność contentu wśród użytkowników może się zmniejszyć.
Optymalizacja treści pod SEO - podsumowanie
Systematycznie optymalizowanie tekstów na stronie internetowej pod SEO z całą pewnością wymaga wiedzy i dostępu do odpowiednich narzędzi. Proces ten zajmuje też dość sporo czasu, bowiem czynność ta nie powinna dotyczyć pojedynczych artykułów, a całego opublikowanego contentu.
Pracować przy treściach na pewno warto. Dobra optymalizacja może przynieść efekty w postaci lepszych miejsc w wyszukiwarce Google i zwiększeniu ruchu organicznego na stronie internetowej, nie zapominając oczywiście o innych aspektach pozycjonowania.