Przez Tomasz Warsiński dnia środa, 21 lipiec 2021
Kategoria: Pozycjonowanie

Pozycjonowanie bez dostępu do strony - czy ma to sens?

Po podpisaniu umowy dotyczącej pozycjonowania strony internetowej, agencja SEO lub też specjalista SEO musi otrzymać dostęp do witryny klienta.

W zależności od technologii, w jakiej strona została stworzona, klient zostanie poproszony o hasła dostępowe do systemu CMS, bądź też do serwera FTP. Osoby pozycjonujące i optymalizujące serwis powinny posiadać dostęp w takim trybie, aby bez problemu mogły przeprowadzać modyfikacje. Jeżeli w międzyczasie dojdzie ze strony klienta do zmiany loginów i haseł, to nowe dane musi otrzymać także agencja, aby współpraca nie została zakłócona.

Pozycjonowanie jest długim procesem – specjaliści bardzo często wracają do witryny nad którą pracują, korygują np. metatagi i nagłówki, czy też wdrażają zmiany proponowane przez narzędzie Google Search Console, w celu podnoszenia wartości strony klienta i tym samym walki o lepsze pozycje w wyszukiwarce. To właśnie do takich czynności potrzebny jest dostęp. Do przekazania danych dostępowych w większości przypadków zobowiązuje zresztą umowa na pozycjonowanie strony. Z jakiego powodu jest to jeden z kluczowych elementów całego procesu? Czy bez haseł można w ogóle pozycjonować witrynę?


Czy pozycjonowanie bez dostępu do strony ma w ogóle sens?

Tutaj możemy bez owijania w bawełnę odpowiedzieć krótko - nie ma to najmniejszego sensu. Specjalista od pozycjonowania w niemal wszystkich przypadkach powinien potrzebować dostępu do witryny, albo serwera, jeśli chce się skutecznie promować. Witryny są rzadko projektowane przez osoby, które mają maksymalnie specjalistyczną wiedzę odnośnie optymalizacji SEO, dlatego pozycjonerzy mają tam swoje pole do pracy, aby w obrębie strony dokonywać korekt. Brak otrzymania kodów dostępowych będzie jednoznaczne z problemem związanym nie tylko z utrudnieniem działań, ale także w końcowym rozrachunku z uzyskaniem wzrostów w wynikach wyszukiwania.

Oczywiście, nie wszystkie elementy wymagają dostępu do strony, ponieważ są również mechanizmy zewnętrzne, takie jak linkowanie, które nie potrzebuje wejścia w kod strony, czy w edytor tekstowy, ale trzymanie się tylko jednego schematu (wspomnianego linkbuildingu) raczej zbyt wielkich korzyści nie przyniesie.

Brak haseł do strony – co zrobić?

Zdarzają się przypadki jeszcze przed podpisaniem umowy na pozycjonowanie, że klient nie przekaże agencji danych dostępowych do strony. Przyczyny takiej sytuacji są różne i mogą nie wynikać ze złej woli klienta, jak i jego obaw. Czy ten sposób współpracy zamyka drogę do stosowania wszystkich metod pozycjonowania? Co do zasady, jest jeszcze jedna ścieżka. Mianowicie chodzi o przesyłanie przez pozycjonera wytycznych oraz plików, wdrażanych przez samego klienta, czy też administratora danej witryny. Klient musi zapewnić, że ma odpowiednie zasoby czasowe, a także umiejętności techniczne, aby samemu wprowadzać korekty, bądź też zadeklarować, iż oddeleguje to zadanie swojemu zaufanemu administratorowi. Niemniej jest to bardzo niewygodna opcja współpracy - może się cały ten proces rozwlekać w czasie i ostatecznie kończyć przekazaniem dostępów agencji SEO.

Jakie są skutki nieprzekazania haseł do strony?

Taki system pracy jest najczęściej negatywnie wpływającym na tempo pozycjonowania. Specjaliści muszą przygotować listę koniecznych zmian i optymalizacji, a także opisać odpowiednio klientowi, jak je ma wprowadzić oraz dlaczego kolejne punkty są konieczne do określonych ruchów. Tego typu wskazówki powstają bez dogłębnej analizy całej witryny i jej struktury, w tym rozpoznania ewentualnych ograniczeń. Analizy powstają też dłużej, aniżeli stałoby się to w przypadku osobistego spojrzenia przez pozycjonera.

Kolejnym problemem wynikającym z braku przekazania haseł, jest dostępność klienta. Należy się spodziewać, że nie będzie to płynna współpraca i nie będzie szans na błyskawiczne zareagowanie w przypadku pojawiających się błędów, np. 404, konieczności przekierowań, jak i usunięcia dotychczasowo wprowadzonych optymalizacji.

Bywa również tak, że sama firma, która chciała w swoim trybie wprowadzać zmiany na stronie, ostatecznie rezygnuje z wprowadzania optymalizacji, z uwagi na rosnące koszty takiego systemu działania w swoim gronie pracowników (wynikających np. z wydłużonego czasu pracy). Jeśli agencja SEO otrzymałaby wszystkie hasła i loginy, to nie byłoby mowy o dodatkowych kosztach, jeśli standardowe zmiany nie wykraczałyby poza ramy umowy.

Pozycjonowanie bez dostępu do strony internetowej - podsumowanie

Pozycjonowanie serwisu internetowego przez agencję SEO będzie znacznie utrudnione, jeżeli klient nie przekaże danych do systemu logowania oraz w niektórych przypadkach do serwera FTP. Nie należy bać się takiej współpracy z profesjonalistami, ponieważ wykorzystanie haseł prowadzi do sprawnego wywiązania się z zawartej umowy, z jednoczesnym zachowaniem poufności. Jeżeli więc nie zachodzą inne, wyjątkowe okoliczności, to agencja zajmująca się optymalizacją oraz pozycjonowaniem powinna bez kłopotów wejść w struktury strony.

Leave Comments