Przez Tomasz Warsiński dnia niedziela, 03 listopad 2019
Kategoria: Pozycjonowanie

Nagłówki na stronie internetowej

W zasadzie wszystkie serwisy internetowe posiadają nagłówki, ale czy są one poprawnie zbudowane? Wiele stron ma z tym duży problem, a są to jednak ważne kwestie nie tylko z punktu widzenia czytelnika, ale i pozycjonowania.

Nagłówki na stronie internetowej są podobną wersją do tych, jakich używa się np. w zwykłej, papierowej prasie. Również zauważymy główne tytuły, a w środku danego artykułu podtytuły. Różnica polega na tym, że każdy ma swoją specjalną struktury, które potrafią odczytać roboty Google.

W strukturze strony tytuły widnieją w części "body class", jako tagi nagłówkowe. Krótko mówiąc, wizualnie od razu wiemy, że jest to nagłówek, bowiem font w tym miejscu jest powiększony oraz pogrubiony. Porządkuje to w pewnym sensie tekst i ułatwia czytelnikowi przechodzić z jednej części treści, do następnej, akcentując najważniejsze fakty.

Rodzaje nagłówków na stronie internetowej

Na stronie internetowej wyróżniamy sześć rodzajów nagłówków - od H1 do H6. Pierwszy w kolejności (H1) jest najważniejszy, później nagłówki H2, H3 i tak dalej. Zwykle nie wykorzystuje się całej dostępnej puli tytułów, ale zawsze jest taka możliwość.

Nagłówek rodzaju H1 występuje tylko raz i jest to tytuł strony lub tytuł artykułu. Znajduje się na pierwszym miejscu ważności zarówno dla użytkownika, jak i samego pozycjonowania. H2 oznaczają m.in. śródtytuły w danym tekście, z kolei H3 są głównie używane do oddzielania poszczególnych tekstów w jednym akapicie, po sekcji H2. Dzięki temu znacznie poprawia się estetyka i czytelność. Nagłówki z zakresu H4-H6 są rzadko używane, ponieważ zwykle nie ma już konieczności dalszego wyróżniania w materiale.

Użycie nagłówków H1 oraz H2 zależne jest od struktury serwisu. Optymalnie na jednej podstronie umieszcza się raz H1, a także dwukrotnie H2, jednak czasem są wyjątki od reguły, ale musi to być struktura przemyślana, aby roboty Google błędnie nie odczytywały zawartości.

Nagłówki a SEO

Wyżej wspomnieliśmy o Google. Dla robotów nagłówki oraz ich wartość jest szalenie ważna, ponieważ dzięki temu mogą odczytać zawartość danej strony i analizować tematykę. Odpowiednia struktura wpływa na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce.

Nagłówki powinny naturalnie łączyć się z grupą fraz kluczowych, na które pozycjonowana jest strona. Zwłaszcza przy H1 warto umieszczać którąś z fraz, odpowiadającej ogólnej tematyce serwisu. Podobnie ma się sprawa z kategorią H2, jednak nie można również przesadzić z liczbą fraz na jednej podstronie i ich surową stylistyką. Roboty Google rozumieją nasz język, stąd też spokojnie akceptowane są synonimy i odmiany poszczególnych fraz.

Leave Comments