Pozycjonowanie stron internetowych to rezultat działań kilku sektorów: treści, aspektów zewnętrznych oraz czynników wynikających z zachowania odbiorców. Przy każdym z nich możemy mieć większy lub mniejszy wpływ. Wśród nich są linki. Jak rozpoznać ich moc?
Czynniki zewnętrzne w pozycjonowaniu
Wśród czynników zewnętrznych wyróżniamy nie tylko linki. W całym zestawie znajdziemy również informacje o marce, a także źródła z social media. Te dwa aspekty są jednak znacznie mniej ważne - rzadziej wpływają na pozycjonowanie, aniżeli linki.
Historia link buildingu
W dziedzinie pozycjonowania linki są w zasadzie obecne od samego początku. Niegdyś rola linków była największa, aczkolwiek w ostatnich latach znaczenie linkowania zewnętrznego mocno się zmieniło. Swój profil linków można było opierać na katalogach oraz systemach linków (tzw. SWL) i nie zwracano uwagi na jakość odnośników. Teraz źródła mogą być bezwartościowe a nawet szkodliwe dla samej strony internetowej. Hurtowe linkowanie zewnętrzne w dłuższej perspektywie czasu nie jest przyszłościowe. Obecnie, zamiast ogromnej ilości bezwartościowych linków, lepiej jest pozyskać kilka mocnych linków, które będą odpowiadały za wzrost reputacji Twojej domeny. Trzeba zatem mieć przynajmniej częściową świadomość dotyczącą mocy danego linku i jak taką wartość rozpoznać.
Jak rozpoznać mocne linki?
Które linki zrobią różnice? Na wartość odnośnika składa się kilka elementów. Pierwszą wartością jest tak zwany link juice, czyli przekazanie swojej mocy stronie linkowanej przez stronę linkującą. Wskaźnika mocy nie da się oszacować, jednak im strona linkująca ma u siebie mniej zewnętrznych adresów, tym jest mniej zainteresowanych do "podziału" mocy. Mówimy tutaj oczywiście o stronach faktycznie wartościowych, o ugruntowanej pozycji, ponieważ słabe domeny zbyt wiele do innej witryny nie wniosą.
Przy mocnych linkach charakterystyczne jest to, że są widoczne w wyszukiwarce Google na dobrych pozycjach. Im strona zbiera więcej ruchu organicznego, tym większa szansa, że link building z tego adresu stanie się efektywny. Idealną sytuacją będzie link zwłaszcza na takiej podstronie, która faktycznie zbiera duży ruch organiczny i jest widoczna w sieci.
Ważną kwestią jest również powiązanie tematyczne. Nasze linki powinny znajdować się w tych miejscach w sieci, które odpowiadają naszym frazom kluczowym.
Wartość indirect traffic
Warto zdawać sobie sprawę z tego, iż linkująca strona ze słabą widocznością, czy też niskim ruchem organicznym z wyszukiwarki, nie musi być od razu słaba. Można przeanalizować tzw. wskaźnik indirect trafic, a więc ruch stron linkujących do tamtej domeny. Takie informacje mówią o ewentualnej sile danego adresu.
Oczywiście, aby przeanalizować ruch prowadzący do stron z tego dalszego koszyka linków, potrzeba bardzo wiele czasu. W tym aspekcie przydatne okazuje się narzędzie Surfer, które już w swoim podstawowym pakiecie ujawnia informacje dotyczące indirect trafic. Dość szybko i łatwo pozwala to zorientować się w danych, wyselekcjonować dobre strony od adresów gorszej jakości, a co za tym idzie zapewnić sobie w dalszej kolejności przyzwoite efekty z tzw. link juice, czyli podzielenia się wartości strony linkującej.
Jak pozyskać dobry link?
Jest kilka sposobów, aby zdobyć wartościowe linki do swojej strony internetowej i poprawić Twoją widoczność w wyszukiwarce.
Link w istniejącym artykule
Generalnie najprostszą metodą na zdobywanie linków jest odnalezienie w sieci interesujących tekstów, w których można zamieścić link do Twojej strony, wraz ze słowami kluczowymi, których powiązania dostrzegą algorytmy Google.
Samo to rozwiązanie również dzieli się na kilka sposobów: można dodać komentarz pod artykułem z linkiem do strony, wysłać zapytanie do właściciela witryny, czy jest możliwość umieszczenia odnośnika, bądź też kupić miejsce reklamowe w wybranym miejscu tekstu, jako link w istniejącym artykule. Obecnie popularne jest także korzystanie ze specjalnych platform linkbuildingowych, zajmujących się kupowaniem przez klientów linków do wartościowych stron, zainteresowanych udostępnieniem miejsca reklamowego na swojej stronie.
Umieszczanie linków istniejących artykułach jest o tyle dobrym rozwiązaniem, że nie trzeba w swoim zakresie pisać nowych treści i publikować na zewnętrznych stronach, za zgodą właściciela danej witryny. Do tego należy dodać, że dłużej istniejące artykuły są w oczach Google bardziej wartościowe, aniżeli świeże materiały.
Nowy, zoptymalizowany tekst
Inną opcją, aczkolwiek zajmującą więcej czasu, jest stworzenie swojego artykułu zupełnie od podstaw. Mówimy o ściśle stworzonej treści pod kątem optymalizacji na wybrane słowa kluczowe, ważne dla naszej strony. W tekście oczywiście umieścimy swój adres URL, co całościowo można porównać do podstrony landing page, mającej za zadanie generowanie leadów. Jeśli mamy już stworzony artykuł od A do Z, zgodny ze swoimi wymaganiami, w kolejnym punkcie musimy znaleźć właściciela innej strony internetowej, który zgodzi się odpłatnie umieścić artykuł sponsorowany. Witryn możemy poszukać na własną rękę, albo przy pomocy wcześniej wspomnianych platform do link buildingu.
W sytuacji umieszczenia odnośnika w serwisie z wysoką reputacją jest szansa, że witryna zdoła w krótkim czasie osiągnąć zadowalający awans w wynikach wyszukiwania, wyprzedzając w wyszukiwarce Google słabszą konkurencję. Tak jak we wcześniejszych przypadkach, artykuł sponsorowany powinien pojawić się na stronie zbieżnej tematycznie z Twoją, na przykład na ogólnych portalach informacyjnych z branży.
Ile linków trzeba zdobyć?
Jeśli planujemy strategię pozycjonowania strony internetowej na określone frazy kluczowe, warto wiedzieć ile linków może pomóc osiągnąć zamierzony cel. Należy przeanalizować swoją konkurencję, wytypować najsłabsze ogniwa z pierwszej oraz drugiej strony wyników wyszukiwania na daną frazę i sprawdzić, ile te witryny posiadają linków zewnętrznych, a więc ile domen linkuje do wybranych stron. Tutaj należy mieć na uwadze również fakt, czy profil linków konkurencji skupia się na konkretnych podstronach, czy też na stronę główną.
Do zliczania linków nie ma generalnie na rynku polskim doskonałego narzędzia. Niemniej jednak programy typu Ahrefs, bądź Majestic, są w stanie mimo pewnych wad przekazać orientacyjne dane. Kolejnym wyborem może być również program Surfer, oferujący dane domen wyłącznie z linkami mającymi ruch, albo posiadającymi widoczność Google, dlatego warto skorzystać w miarę możliwości ze wszystkich narzędzi, aby dokonać wiarygodnych wniosków.
Oczywiście domena domenie nie jest równa, tak samo jak nieprzewidywalne do końca są algorytmy Google, ale w jakiś sposób informacje mogą pomóc w rocznym planie zdobywania linków i wytypowaniu do zdobycia np. stu linków zewnętrznych, by móc ich wartością przebić konkurencję i spróbować przeskoczyć na lepsze pozycje w SERP'ach.
Link building - ile to kosztuje?
jak można wywnioskować z wcześniejszych części tekstu, link building związany jest z ponoszeniem pewnych kosztów, jeżeli chcemy zdobyć wartościowe linki. Takie są w Google najlepiej dostrzegane, aniżeli stos bezwartościowych linkujących witryn. Przy czym cały czas zaznaczamy, że nie można zapominać o publikowaniu treści, które z każdym kolejnym rokiem stają się ważniejsze niż link building. W pozycjonowaniu warto te dwa aspekty wypośrodkować i przede wszystkim pełnić rolę eksperta dla użytkowników. Wracając do kosztów poniesionych na link building - czy można je obniżyć?
1. Optymalizacja treści
Przed rozpoczęciem procesu link buildingu, najpierw należy w 100% zadbać o swoją stronę lub podstronę, czyli optymalizację treści. Efektów linkowania zewnętrznego nie będzie, jeśli witryny będą prowadziły do zdezorganizowanej strony, niezgodnej z wytycznymi Google. Pierwszymi z brzegu aspektami są np. poprawne nagłówki, albo odpowiednie zagęszczenie tekstów frazami kluczowymi, jak i zwyczajna czytelność materiałów.
2. Czy są darmowe mocne linki?
Mocne linki w większości znajdziemy wyłącznie za opłatą, ale są wyjątki. Istnieją serwisy z niezłą reputacją, gdzie można umieścić komentarz z linkiem pod wybranym artykułem. Warto również spróbować dodając tzw. "Znalezisko" na popularnym portalu Wykop. Jeżeli posiadasz interesujący artykuł, to stamtąd uda się nawet bezpośrednio zdobyć ruch organiczny i skorzystać na wysokiej wartości domeny.
Znajdziemy także wiele innych portali oraz forów dyskusyjnych, gdzie jest szansa na umieszczenie w komentarzach, bądź wpisach linków do Twojej strony. Choć zazwyczaj w tych miejscach linki publikowane są z atrybutem nofollow, to potrafią dać zadowalające efekty i znaczny awans wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy kluczowe.
3. Linki na stronach klientów
Czasami najprostsze pomysły i rozwiązania trudno dostrzec. Jednym z ciekawszych rozwiązań są kontakty ze swoimi dotychczasowymi klientami, którzy posiadają swoje strony internetowe. Jeżeli masz z nimi dobre relacje, nie wahaj zapytać się o możliwość umieszczenia linku do Twojej strony internetowej, nawet w formie wymiany. Na takie rozwiązanie wpada niewiele osób, dlatego np. w Twojej branży może być to decydująca czynność, pomagająca znacząco wzrastać w oczach Google, zwłaszcza że umieszczone linki będą na portalach powiązanych branżowo.