Top 10, a najlepiej TOP 3 w wynikach wyszukiwania to cel wszystkich świadomych właścicieli stron internetowych. Popularność witryny ma bowiem bezpośredni wpływ na to, jak wygląda firmowa kasa, a więc rosnące zyski z tego tytułu. Problem w tym, że nie każdy osiągnie pożądaną pierwszą stronę w Google, jeśli nie będzie pracował nad wizerunkiem w sieci.
Działania w sieci to wieloetapowe procesy. Jak zatem poprawić pozycjonowanie, aby strona internetowa mogła piąć się w górę?
1. Twórz wartościowy content
Jest wiele aspektów, które decydują o widoczności strony internetowej w Google, ale według nas wartościowe treści są pierwszym, podstawowym punktem skutecznego pozycjonowania witryny. Bez licznych publikacji nie ma szans, aby strona na dłuższy czas zagościła na ważnych dla firmy frazach w czołówce. Algorytmy lubią unikalne artykuły, a jeśli jeszcze będą przy okazji czytali go użytkownicy, to wyszukiwarka będzie utrzymywała go na niezłych pozycjach.
Treści muszą być przede wszystkim przydatne dla odbiorcy i odpowiadające na ich problemy, czy potrzeby. Sam wielokrotnie poszukiwałeś/poszukiwałaś odpowiedzi na nurtujące pytania - to samo trzeba zatem uczynić w drugą stronę. Pozwól się znaleźć w internecie.
Idealną opcją jest blog firmowy, dzięki któremu można tworzyć mnogość treści na różne tematy ze swojej branży. Każdy artykuł to osobny adres w wyszukiwarce, zwiększający szanse na pojawienie się potencjalnego klienta.
2. Zwróć uwagę na optymalizację SEO
Publikowanie treści wiąże się również z ogólną optymalizacją strony internetowej, dlatego o wątek SEO także trzeba zadbać. Optymalizacja jest w stanie również znacząco przyczynić się do poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania.
- dbaj o frazy kluczowe na stronie
Oczywistym jest, że każdy chciałby być wysoko na najpopularniejszych frazach kluczowych, jednak konkurencja w większości branż jest bardzo duża, dlatego - na pewno na początku - warto skupić się na słowach kluczowych nieco rzadziej wpisywanych oraz na frazach typu long tail, czyli na tzw. długim ogonie. Te mają w sobie więcej słów (często to całe, złożone zdanie), z których wchodzą odbiorcy konkretni, np. klient, który chciałby znaleźć informacje o cenach budowy witryny, nie powinien wpisywać ogólnej frazy "strony internetowe", tylko "Ile kosztuje strona internetowa?", lub "Ile kosztuje zbudowanie strony internetowej?".
- wdrażaj przyjazne adresy URL
Adres każdej podstrony powinien być jak najprostszy, odpowiadający temu, co znajduje się w treści. Nadmiar niepotrzebnych znaków, lub też w ogóle losowy ciąg liter czy cyfr, zdecydowanie nie pomaga w pozycjonowaniu w wyszukiwarce Google. Spójrz teraz w górę, w adres naszej podstrony - to jeden z przykładów przyjaznego adresu URL.
- uzupełnij tagi title oraz meta description
Każda podstrona powinna posiadać wypełnione tagi, które mogą później wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. Wszystkie tytuły (title) oraz opisy (meta description) muszą oczywiście być zbieżne z tematyką znajdującą się konkretnej podstronie witryny. Warto też jednocześnie zadbać o to, aby informacje te nie były zbyt długie, bowiem zostaną obcięte i niezbyt estetycznie będzie to wyglądało w Google.
- pilnuj struktury treści
Każda podstrona, włącznie z wpisami na blogu firmowym, powinna mieć odpowiednią strukturę. Należy zatem przed publikacją umieścić m.in. nagłówki (od H1 do H6), czy też ważne dla witryny frazy kluczowe. Odpowiednie formatowanie tekstu ma znaczenie zarówno dla robotów wyszukiwarki, jak i użytkowników serwisów, którym będzie się lepiej czytało dany tekst, jeżeli zastosujesz nagłówki, pogrubienia, akapity oraz kursywy w tekście.
- tytułowanie oraz opisywanie grafik
Tytuły oraz alternatywne opisy przy publikowanych zdjęciach i grafikach także są ważne. Te elementy mogą pozycjonować się nie tylko na listach stron w Google, ale i w graficznej części wyszukiwarki.
3. Unikaj duplikacji treści
Zjawisko duplicate content kojarzy się przede wszystkim z kopiowaniem treści z innych stron internetowych. Niestety, ale to samo może dotyczyć elementów wewnątrz jednej witryny. Przykładowo w wielu sklepach internetowych znajdziemy podobne produkty, dla których wskazane jest przypisywane unikalnych opisów. Wyżej wspomniane znaczniki title oraz description również nie mogą być takie same.
Problem wewnątrz strony może dotyczyć też procesu przekierowania - URL'e z www, bez www, czy też np. index.html bądź index.php są przez roboty Google oceniane jako duplikacja witryny, jeśli oba są aktywne.
Co ciekawe, w zjawisko duplicate content mogą nas "wkopać" również inne strony internetowe. Może się okazać, że algorytmy wyżej ocenią treści skopiowane z Twojej strony przez kogoś innego, co oczywiście osłabia wartość Twojej domeny. Należy na bieżąco pilnować tej kwestii i reagować w przypadku znalezienia zduplikowanego artykułu lub opisu w sieci, należącego do Ciebie.
4. Skorzystaj z danych strukturalnych
Dane strukturalne są znacznikami umieszczanymi w kodzie strony, mającymi za zadanie publikowanie dodatkowych wiadomości w wynikach wyszukiwania. Dane strukturalne wyświetlają m.in. oceny artykułów, produktów, czy liczbę głosów (gwiazdki), opinie, zdjęcia, grafiki oraz ceny towarów np. ze sklepu internetowego.
Tego typu techniczne rozwiązanie jest nie tylko wizualnym efektem, ale i pozytywnie działa na algorytmy Google, bowiem wpisuje się to w zasady jak najdokładniejszego opisywania swoich usług. Dane strukturalnie są również możliwe do uzyskania w połączeniu z profilami z portali społecznościowych - z Facebookiem, czy Goldenline.
5. Efektywny, a nie efektowny link building
Linkowanie zewnętrzne to rozległy temat, ale czasy stawiania na ilość już minęły. Algorytmy Google pilnują tego i starają się akceptować tylko te linki, które dają domenie wartość.
Każdy pozyskany odnośnik powinien być zdobyty naturalnie i zdecydowanie korzystniejszą opcją jest 20 nowych URL z dobrych stron, niż 150 o niskiej reputacji (np. z katalogów linków). Ta druga opcja to prosta droga do kar od Google i zmniejszenia widoczności Twojej witryny. Często stosowane są artykuły sponsorowane, bądź płatne systemy reklamowe ze sporą ilością wysokiej jakości źródeł, gdzie będzie możliwe umieszczenie linków do strony internetowej.
6. Responsywna strona to obowiązek
Użytkowników przeglądających strony internetowe w telefonie przybywa. Momentami w niektórych przypadkach jest ich zdecydowania większość. Stąd też taka tendencja wymusza na właścicielach witryn posiadanie responsywnych stron, aby wszystkie materiały mogły zostać wyświetlone bez problemów na smartfonach oraz tabletach, ładując się przy tym bardzo szybko. Udział urządzeń mobilnych na rynku generowania ruchu w sieci jest bardzo duży, dla należy jak najszerzej umożliwić odbiorcom przeglądanie wiadomości. Bez tego konwersja spada. Od kilku lat roboty Google mają wdrożone specjalne algorytmy, które kontrolują kwestię wersji mobilnych każdej witryny, co oczywiście ma też wpływ na pozycje w wyszukiwarce na telefonach.
7. Szybkość ładowania się strony internetowej
Chwilę wcześniej wspomnieliśmy już o prędkości ładowania danych na stronie internetowej. Nie ma bowiem nic bardziej irytującego użytkownika, jeśli na oczekiwane informacji trzeba czekać. Widzi to również wyszukiwarka, oceniając takie sytuacje jako brak dostosowania się do wymogów oraz preferencji internautów. Wolna witryna to danie szans konkurencji, na pozyskanie potencjalnie Twojego klienta. Chcesz do tego dopuścić?
Jak działać, aby witryna miała zadowalające rezultaty w szybkości ładowania?
- jak najmniejsza waga zdjęć i grafik (optymalnie poniżej 100 kb),
- jak najmniejsza liczba przekierowań,
- ograniczenie liczby wgranych wtyczek,
- stawianie na prostotę kodu strony,
- odpowiedni serwer,
To tylko kilka z wielu kroków, które można wykonać w kierunku poprawy szybkości ładowania się witryny, ale już te podane powyżej mogą znacząco odciążyć stronę, jeśli korekty zostaną wykonane bardzo dokładnie. Ocenę szybkości ładowania danych można uzyskać chociażby dzięki platformie PageSpeed Insight.
8. SSL gwarancją bezpieczeństwa
Roboty wyszukiwarki zwracają ponadto uwagę na to, czy dbasz o swoich użytkowników pod kątem bezpieczeństwa danych. Regularnie skanują witryny i sprawdzają, czy jest wdrożony aktualny certyfikat SSL. Brak SSL odbija się zresztą bezpośrednio na liczbie wizyt, bowiem przeglądarki często same informują internautów, że wybrana przez nich strona nie posiada zabezpieczenia, co w wielu przypadkach skutkuje rezygnacją z przeglądania oferty, bądź innych informacji.
Jak poprawić pozycjonowanie? - podsumowanie
Jest wiele aspektów, które mogą przyczynić się do pogorszenia lub poprawy efektów pozycjonowania strony internetowej. Czynników jest tyle, że powyższe to tylko te najważniejsze. Wiele z nich wymaga wielogodzinnej pracy - np. uzupełnianie brakujących opisów, czy też zmiana ich w wersje unikalne. Czasochłonne jest zmienianie rozmiarów wszystkich grafik oraz zdjęć. Jeśli błędy dotyczą setek podstron, czy produktów, to jest to niewątpliwie poważna sprawa, decydująca o widoczności serwisu internetowego w Google.