Zapewne niejednokrotnie zderzyliście się z myślą, aby może samemu działać przy pozycjonowaniu swojej strony internetowej. "Po co komuś zapłacić, przecież to jest proste" - oszczędności związane z brakiem współpracy z zewnętrzną firmą mogą jednak się nie kalkulować, po zapoznaniu się z całą listą obowiązków.
Wraz z rozwojem branży SEO, wokół tej tematyki narosło również bardzo dużo informacji, które mają niewiele wspólnego z rzeczywistością, a niekorzystnie wpływają na odbiór pozycjonowania. Wiara w mity często prowadzi do decyzji o samodzielnym pozycjonowaniu.
Jednym z czynników jest chociażby przekonanie, że pozycjonowanie to bardzo prosty proces. Zwłaszcza że na każdy temat doradzi nam Google, co jeszcze bardziej przekonuje przedsiębiorców do oszczędności. Niestety, rzeczywistość później wygląda zgoła odmiennie.
Drugą wadą przepływu różnych wiadomości, niekoniecznie sprawdzonych, jest pewność, iż pozycjonowanie to szalenie tania usługa. Podobne przekonanie panuje wokół budowy stron internetowych i ich jakości, a właściwie jej braku przy niskich kwotach. Błędne informacje o cenniku w zderzeniu z otrzymanymi, rzetelnymi wycenami powodują sytuacje, że firma rezygnuje ze współpracy i chce wykonać wszystko na własną rękę. Zazwyczaj w dłuższej perspektywie okazuje się, że firma wyciągnęła złe wnioski i ostatecznie wszystko wyjdzie jeszcze drożej, bo do standardowych działań specjalistów dochodzi jeszcze poprawianie starych błędów.
Pełną garść faktów przemawiających za tym, że nie warto pozycjonować samemu, przedstawiamy poniżej.
1. Wybór złej strategii pozycjonowania
Osoba bez doświadczenia, w dodatku w pojedynkę, nigdy nie może stać na równi z możliwościami agencji SEO. Specjaliści od pozycjonowania stron zazwyczaj regularnie korzystają ze szkoleń i kursów poszerzających cały czas wiedzę, a także na bieżąco śledzą zmiany w branży, których również jest sporo. Niektóre z takich zmian mogą wymagać chociażby szybkiej reakcji i korekty w działaniach. Osoba działająca na własną rękę jest w takim przypadku narażona na przeoczenie istotnych informacji oraz brak wykonania konkretnych ruchów.
2. Aktualizacje algorytmów Google
Zmiany trendów to jedno, a zmiany w algorytmach Google, to drugie. Mechanizmy robotów wyszukiwarki w ostatnich latach są aktualizowane nawet kilka razy w roku, nierzadko ostro "mieszając" w wynikach wyszukiwania. Tutaj również trzeba być na bieżąco, a więc już wiążąc ze sobą tylko te dwa powyższe punkty, pojawia się konieczność posiadania większej ilości czasu na pozycjonowanie. Czy firma jest zatem gotowa zainwestować w etat poświęcony wyłącznie pozycjonowaniu strony internetowej? Mogą pojawić się wątpliwości.
3. Czas na pozycjonowanie
Pozycjonowanie nie jest również jednorazową czynnością, choć tak się niektórym wydaje. Regularnie należy tworzyć unikalne artykuły i je publikować, podobnie jak aktualizować i dopracowywać wszystkie treści, np. w katalogu produktów, czy na blogu. Naprawdę znajdziesz na to wszystko czas, przy jednoczesnym prowadzeniu firmy? Już samo przyswajanie wiedzy z SEO i pozycjonowania zajmie kawałek codziennego życia, nie mówiąc o konkretnych działaniach. Trzeba jeszcze podkreślić kwestię, że nabywanie wiedzy nie równa się jednocześnie z obyciem w branży.
4. Ukryte koszty pozycjonowania?
Wysokie ceny za usługi SEO wcale nie muszą oznaczać tzw. drenowania kieszeni klienta, jak tylko się da. Na kwotę składa się bowiem opłacenie wynagrodzenia pracowników, ale również wykorzystanie serwerów, płatnych dostępów do analiz oraz narzędzi analitycznych, tworzenie specjalistycznych tekstów, czy nabywanie wartościowych linków zewnętrznych.
5. Narzędzia do analityki mają swoją cenę
Wspomnieliśmy już wyżej o dostępach do narzędzi analitycznych. Pozycjonowanie w pełnym tego słowa znaczeniu wiąże się z koniecznością wykorzystywania minimum kilku rozbudowanych programów, aby móc skutecznie analizować zgromadzone dane, następnie odpowiednio optymalizować witrynę i ją pozycjonować. Nie są to tanie narzędzia, wielokrotnie trzeba liczyć się z wydatkiem w tysiącach złotych. Agencja SEO już to ma, z myślą o całej grupie swoich klientów, natomiast Ty, jeśli chcesz dobrze wykonywać obowiązki pozycjonera, będziesz musiał zainwestować w pełne wersje narzędzi, które wykorzystasz tylko do jednej strony internetowej. Zwyczajnie Ci się to nie kalkuluje. Bez odpowiednich mechanizmów będziesz natomiast pracował jak bez jednej ręki.
6. Inwestycja w narzędzia do pozycjonowania, a ich używanie
Do samej inwestycji w narzędzia SEO dochodzi potem zdolność ich obsługiwania. Z reguły nie są to skomplikowane mechanizmy, jednak aby dojść do wprawy, również potrzeba czasu, czyli kolejne godziny należy wyjąć ze swojej dotychczasowej pracy. Obsługiwanie narzędzi oraz umiejętność analizowania często ogromu danych, to naprawdę nie są sytuacje, które nabywa się od razu.
7. Praktyka w SEO doprowadzi do sukcesu, ale...
No właśnie, wiedza teoretyczna będzie w stanie pomóc Ci w praktyce, W sieci - również i na naszym blogu - znajdziesz bardzo dużo materiałów dotyczących optymalizacji i pozycjonowania strony internetowej. Można wszystko zrobić samemu, ale należy mieć cały czas na uwadze to, że specjalistą nikt nie stanie się od razu i po drodze można kilkoma czynnościami bardzo zaszkodzić swojej witrynie. Odkręcanie problemów nie musi być takie oczywiste, dlatego to kolejny aspekt, aby nie działać na własną rękę. Wiąże się to z kolejnymi, nadprogramowymi wydatkami, a nie skutecznym zyskiwaniem pozycji i niwelowaniem ewentualnego zagrożenia błędami. Dobrym przykładem jest postawienie obok siebie specjalizacji w pozycjonowaniu i każdej innej branży, np. Twojej - zapewne zajęło Ci trochę czasu, aby dojść do perfekcji w poszczególnych czynnościach i prowadzeniu swojego biznesu lepiej niż konkurencyjne firmy.
8. Przekonanie o szybkich efektach pozycjonowania to droga donikąd
Kolejnym istotnym wątkiem przy samodzielnym pozycjonowaniu są efekty. Niedoświadczone osoby zapewne chcą zobaczyć rezultaty swoich prac jak najszybciej, ale niestety, na to trzeba uzbroić się w cierpliwość. Z reguły pierwsze oznaki pojawiają się po kilku miesiącach, co dla "świeżych" osób może być czasem nie do wytrzymania, skutkującym chęcią poszukiwania innych rozwiązań, na "chybił trafił" i to niekoniecznie zgodnie z przyjętymi standardami. Nadmierne linkowanie, ponadprzeciętne nasycanie tekstów słowami kluczowymi itp. może przynieść odwrotny skutek i ryzyko nie tylko braku widoczności serwisu, ale i kar nałożonych przez wyszukiwarkę Google.
9. Pozorne oszczędności samodzielnego pozycjonowania
Oszczędności nie są rzecz jasna czymś złym, ale na pewno nie warto ich szukać przy pozycjonowaniu strony internetowej. Często niestety jest tak, że klient odstraszony kosztami chce działać na własną rękę i faktycznie na początku znajdzie oszczędności, ale ogrom pracy i błędy spowodują, że te koszty wzrosną później znacznie bardziej, niż w przypadku współpracy z agencją SEO od samego początku.
10. Regularność i dyscyplina przy pozycjonowaniu
Pozycjonowanie witryny to dyscyplina i regularne działania. Nie sposób jest walczyć o zadowalające pozycje w wynikach wyszukiwania, jeśli konieczne zabiegi będzie się wykonywało tylko "od święta", gdy znajdzie się czas. Jeżeli decydujemy się na pozycjonowanie, to ten czas musi być właściwie codziennie - jak nie na działania contentowe, to na pewno na te analityczne. Pozycjonowanie jest ciężkim procesem, wobec którego należy poświęcić dużo czasu i energii. Bez tego nie należy spodziewać się sukcesu.
11. Audyt strony jest podstawą
Jest jeszcze jedna kwestia, której nie zrobi początkująca, niedoświadczona w SEO osoba. To audyt strony. W większości przypadków, zanim agencja SEO przystąpi do działań, wykonuje szczegółowy audyt strony internetowej, który może pokazać klientowi, wskazując na napotkane już teraz błędy i problemy. Podczas audytu SEO sprawdza się dosłownie wszystko - od samej struktury serwisu, poprzez treści, linkowanie, działanie serwera, czy nawet nazwę domeny.
12. Specjaliści SEO pod ręką
Działanie po omacku, bez pewności swoich ruchów, może wyłącznie zaszkodzić Twojej stronie internetowej, bowiem istnieje prawdopodobieństwo, że nie będziesz nawet świadomy ewentualnego błędu ze swojej strony. W dodatku po drodze pojawią się na sto procent kwestie, których nie będziesz w stanie rozwiązać sam, a mogą być istotne dla pozycji witryny w wyszukiwarce Google. Agencja SEO, jak i agencja interaktywna, posiada w swoim gronie pracowników mogących znaleźć rozwiązanie w każdej dziedzinie, prowadząc Ciebie i Twoją firmę do sukcesu.
13. Optymalizacja kodu strony internetowej
Jedną z takich problematycznych kwestii, jaka w pierwszym rzędzie się narzuci, to optymalizacja strony internetowej w samym jej kodzie. Podstawy SEO nie wystarczą, aby odpowiednio zagłębić się i móc dokonać korekt w kodowaniu witryny. W agencji SEO jest to natomiast jeden z podstawowych punktów przed rozpoczęciem pozycjonowania. Po raz kolejny stawiamy pytanie - zrobisz to w pojedynkę?
14. Pytania w SEO, na które ciężko znaleźć odpowiedź
Pozycjonowanie przynosi również zagwozdki, na które nie potrafi czasami odpowiedzieć nawet "wujek Google". Samodzielna próba pracy nad swoją stroną internetową będzie przynosiła wiele zawiłości i wątpliwości i co wtedy zrobić, jeśli nie ma się wokół kompetentnej osoby, z odpowiedziami na nurtujące pytania? Istnieje wówczas ryzyko brnięcia złą drogą. Przyjęty schemat nie będzie przynosił efektów, albo nie będzie mógł zostać do końca zrealizowany. Ciężko wówczas będzie się pogodzić z myślą, że wypadało poprosić o współpracę specjalistów, niż działać samodzielnie, bez doświadczenia, testując swój własny biznes przypadkowymi ruchami w sieci.