Przez Tomasz Warsiński dnia piątek, 28 maj 2021
Kategoria: Pozycjonowanie

Czy media społecznościowe mają wpływ na pozycjonowanie strony?

Czy portale społecznościowe mają jakikolwiek wpływ na pozycjonowanie i miejsca strony internetowej w wynikach wyszukiwania? Czy tego typu narzędzia posiadają jakąś moc? O tym mówimy na naszym blogu.

Co do zasady, social media nie mają wpływu na pozycjonowanie, ale... na algorytmy wyszukiwarki rzutuje ogromna liczba czynników, mogących zawirować rezultatami. Podobnie jest z linkami, które zostaną opublikowane na portalach społecznościowych. W jednym okresie mówi się, że nie mają absolutnie żadnego znaczenia jeśli chodzi o SEO, natomiast innym razem pokazuje się, że linkowanie np. na Facebooku nie jest totalnie bezwartościowe.

Social media nie są czynnikiem rankingowym

Opinie o tym, że odnośniki na Facebooku czy Linkedin'ie nie mają wartości, poparte są tym, że nie znajdują się w oficjalnych czynnikach rankingowych Google. Do tego należy dodać możliwość manipulowania ruchem w serwisie właśnie dzięki social media, co wskazuje na brak rzetelności. Można np. poratować się płatnymi reklamami i sporą ilością "lajków" z nich wynikających, co nie musi kosztować aż tak wiele.

Inną rzeczą w kwestii portali społecznościowych jest to, że Google nie ma dostępu do wszystkich danych statystycznych, przez nie jest wstanie indeksować wszystkich adresów URL, natomiast siły jakie, algorytmy musiałyby przełożyć na indeksację każdego adresu np. z Facebooka, raczej przewyższa zasoby.

Trzeba tutaj wspomnieć także o atrybucie no follow. Tego typu komenda mówi robotom wyszukiwarki, czy mają brać pod uwagę dany odnośnik i informacje na niej się znajdujące. Może to być jeden z głównych aspektów, przez który portale zbierające społeczność nie mają wpływu na budowanie pozycji danego serwisu w wynikach wyszukiwania. Mimo wszystko nie jest to zerojedynkowe. Niekorzystne bywa fakt, kiedy mamy w swoich zdobytych linkach zewnętrznych wyłącznie linki dofollow, ponieważ skrajny przechył w jedną ze stron jest sygnałem dla Google, że należy witrynę wziąć pod lupę i sprawdzić, czy rzeczywiście jest taka istotna dla użytkowników. Musimy zatem uciąć ewentualne spekulacje odnośnie sztucznego promowania witryny, poprzez delikatne wyrównanie sił linkami no follow i media społecznościowe są pewnym ratunkiem jeśli chodzi profilu witryny, ujednolicając swoją reputację poprzez linki nieco niższej kategorii, ale z dobrych stron.

Media społecznościowe publikują linki z atrybutem nofollow i nie ma tutaj żadnego odstępstwa od tej reguły, co równa się z brakiem oddziaływania na wyniki wyszukiwania określonej witryny na frazy kluczowe. Niemniej nie warto całkowicie zrezygnować z tego typu promocji, ponieważ linkowanie w social media ma wpływ, ale pośredni.

Z powyższego wyjaśnienia wiemy już zatem, że Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter i inne portale społecznościowe nie wpłyną na to, jak wyglądamy w wyszukiwarce. Czynności promocyjne mogą jednak wspomóc nasze starania przy pozycjonowaniu na określone frazy kluczowe. Jak?

Korzyści SEO wynikające z prowadzenia mediów społecznościowych

Skoro są media społecznościowe, to są i ludzie, a więc możemy stworzyć sobie ruch na stronie, kierując zainteresowanych np. na wpisy blogowe, czy też opisy usług lub produktów. Jeżeli dany użytkownik zostanie na stronie przez dłuższą chwilę i faktycznie będzie czytał Twoje informacje, to mimo wszystko Google zanotuje to i nie zignoruje. Zwłaszcza w sytuacji, gdy później stanie się regularnie odwiedzającym, czyli z jednego wejścia z mediów społecznościowych możesz zyskać już ruch organiczny z wyszukiwarki, właśnie dzięki temu konkretnemu użytkownikowi. Jak? W przyszłości będzie po prostu Ciebie szukał już w wyszukiwarce Google.

Oczywiście, aby stworzyć ruch z mediów społecznościowych, Twoje posty muszą zawierać nie tylko opis i zdjęcie, ale też przede wszystkim link. Pozwól swoim użytkownikom dzielić się wpisami w mediach społecznościowych, bo w którymś z przypadków może się okazać, że post trafi do właściciela innej ze stron i sam o Tobie wspomni.

Ciekawe wpisy na Facebooku i Instagramie wzmagają ciekawość użytkowników. Wielokrotnie potencjalni klienci najpierw przypadkowo znajdą informacje w mediach społecznościowych, a potem sami starają się odszukać informacje o danej marce już w Google. Zaciekawienie użytkownika nawet zwykłym wpisem pozwoli wytworzyć ruch organiczny z wyszukiwarki, co jest kolejnym argumentem pośredniego linkowania w mediach społecznościowych.

Wprawdzie social media nie mają kluczowego wpływu na to, co pokazuje wyszukiwarka, tak jednak Google nie jest całkowicie ślepe. Trzeba zatem pamiętać o tym, aby na swoim profilu firmowym uzupełnić wszelkie dane kontaktowe i lokalizacyjne, zwiększając tym samym szansę na pojawienie się Twojego profilu w rankingu na frazy brandowe. Google chce dać klientowi pełnowartościową informację o danej firmie.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, należy dywersyfikować swoje źródła linków i choć adresy URL opublikowane w social media są z atrybutem no follow, to szerszy zasób źródeł linkowania bywa lepiej postrzegany w kontekście reputacji strony internetowej. Wygląda to znacznie naturalniej, jeżeli masz linki prowadzone do serwisu w różnych miejscach w sieci, aniżeli np. tylko z jednej domeny. Link building należy prowadzić rozważnie.

Jak dobrze wykorzystać media społecznościowe?

Generalnie posiadanie fanpage'a przez firmę jest niejako koniecznością, jeśli chce się odnieść sukces, bowiem służy on do wzmacniania swojej pozycji wśród użytkowników oraz wizerunkowej mocy w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim powinno właścicielom zależeć na zaciekawieniu użytkowników swoimi postami, aniżeli liczyć na samoczynne udostępnienia linków przez użytkowników, bez żadnej "zajawki". Google z kolei odwiedza profile społecznościowe, pobierając z nich m.in. opinie i oceny, jakie pozostawiają użytkownicy na firmowych kontach.

Media społecznościowe a wpływ na pozycjonowanie - podsumowanie

Bez względu na to, które media społecznościowe wybierze firma, zawsze będą one dopełnieniem promowania marki. Wśród dostępnych portali mamy m.in. Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn itd. Każda próba dotarcia do klienta i dopasowanie się do ich oczekiwań oraz wymagań, będzie wartością dodaną, natomiast nie zastąpią faktycznego pozycjonowania serwisu.

Leave Comments