Wymagania względem projektowania stron internetowych i ich dostosowania do urządzeń mobilnych cały czas rosną.
Dzisiaj na wielu witrynach większość ruchu stanowią użytkownicy, którzy przeglądają informacje poprzez smartfony. Niestety, nie wszyscy jednak radzą sobie z takim zapotrzebowaniem - strony ładują się wolno, lub też sama nawigacja jest zbyt obciążona niepotrzebnymi danymi. Wydajność takiej lokalizacji wpływa również na jej gorsze pozycjonowanie. Co ciekawe, często problem dotyczy nie tylko starych serwisów, ale i tych nowych.
Co to jest AMP?
Accelerated Mobile Pages (AMP) to wprowadzony standard kodowania, bezpośrednio dotyczący urządzeń mobilnych.
Użycie tej techniki pozwala błyskawicznie renderować strony internetowe ze statycznymi materiałami, umożliwiając przy tym dopasowanie całości do otrzymanych warunków technicznych, czyli rozmiaru ekranu urządzenia. Prawidłowe działanie według standardów AMP, pozwala użytkownikom swobodne przeglądanie witryny, niezależnie od posiadanego sprzętu (komputera stacjonarnego, laptopa, telefonu komórkowego, tabletu itp.).
Skąd wzięło się AMP i dlaczego Google zwraca na to uwagę?
Z roku na rok dostęp do nielimitowanego internetu w urządzeniach mobilnych stawał się coraz szerszy, co zwiększało procent udziału użytkowników w sieci właśnie m.in. na smartfonach. Strony internetowe były jednak budowane pod kątem laptopów oraz komputerów stacjonarnych, co z czasem zwiększało parametry odrzuceń i ogólna frustrację użytkowników, z powodu braku dostępności do wszystkich materiałów opublikowanych na danej witrynie. AMP ma zmienić ten system, zwiększyć kompatybilność i spełnić oczekiwania odwiedzających.
Jak działa AMP?
Przyspieszenie funkcjonowania serwisów internetowych polega na zapamiętywaniu podstrony w cache Google, stąd też jest pomocne wyłącznie w przypadku statystycznych stron. Aby korzystać z technologii Accelerated Mobile Pages trzeba przejść weryfikację witryny w Google Search Console i oczywiście działać zgodnie z wszelkimi wytycznymi Google, związanymi z AMP.
Czy AMP działa na SEO?
Google informowało, że AMP nie ma bezpośredniego wpływu na SEO, jednak analizując temat głębiej - nie do końca tak jest. Samo przyspieszenie ładowania się strony internetowej jest już wskaźnikiem, dzięki któremu algorytmy wyszukiwarki spoglądają na daną stronę łagodniejszym okiem, dlatego efekty tej techniki będą wartością dodaną również w wynikach wyszukiwania. Inną kwestią jest możliwość wyświetlania artykułów w kategorii Google News, co też może przynieść dodatkowych klientów.
Zalety AMP
- większa konwersja na stronie internetowej, dzięki szybszemu wyświetlaniu się materiałów, co pozytywnie działa na odbiorcę i jego opinię,
- strony w technologii AMP są na urządzeniach mobilnych w Google wyświetlane bardzo często z ikonką pioruna. Sam ten fakt wpływa na ciekawość użytkownika i większe prawdopodobieństwo odwiedzin, lepsze miejsca w wynikach wyszukiwania, wyższe CTR i ewentualną sprzedaż,
- serwisy internetowe z kodowaniem Accelerated Mobile Pages są dla wyszukiwarki Google bardzo wartościowe, mogące skutecznie przeważać nad konkurencją, ponieważ niektóre artykuły zostają wyświetlane ponad wynikami organicznymi.