Marketing to nadal bardzo niechętnie widziany temat w wielu firmach. Jak jednak przekonać właścicieli, żeby poszli w kierunku marketingu treści?
Niezauważalne szybkie efekty promocyjnych działań (zwłaszcza w formie zysku finansowego) są bardzo często skutecznym pretekstem do znacznego ograniczenia budżetu marketingowego. Jak zatem przekonać szefów firmy, by zainwestowali w marketing treści, czyli edukowali klientów i zwiększali rozpoznawalność swojej marki?
Content marketing - powołaj się na konkurencję
Jednym ze sposobów - często najskuteczniejszym - jest po prostu oznajmienie, że takie rozwiązania promocji stosuje już konkurencja, co przyciąga do nich coraz większą liczbę klientów, przy jednocześnie rozwija się i liczy zyski. Rzecz jasna trzeba posłużyć się przy tym konkretnymi przykładami działań, ale już sam fakt wspomnienia o konkurencji zmienia tok myślenia.
Content marketing pozwala realizować cele biznesowe
Prowadzenie odpowiedniej strategii content marketingu często kojarzy się jedynie z wprowadzeniem treści na firmowego bloga po to, aby jak najbardziej nasycić strony internetowe słowami kluczowymi. To jest oczywiście główna korzyść, jaka wpływa na SEO, jednak specjaliści zwracają uwagę na szereg innych aspektów, które stają na wyższym poziomie przy okazji rozwoju treści. Najważniejszym czynnikiem jest budowanie wizerunku eksperta w branży, a także zwiększanie świadomości oraz rosnący wizerunek danej marki wśród odbiorcy. Klienci dzięki temu stają się coraz bardziej świadomi wielu zagadnień produktowych, a wzrost zaangażowania użytkowników przekłada się na rosnącą społeczność wokół firmy. Im większa liczba publikowanych treści, tym większa szansa na progres i skuteczne pozycjonowanie serwisu internetowego marki, a więc też zwiększanie ruchu organicznego. Większa świadomość i ruch z kolei ma wpływ na lejki sprzedażowe, czyli pozyskiwanie kolejnych klientów i sprzedaż usług. Śmiało można zatem znaleźć nawet ponad 10 celów, na których rezultaty wpływa content marketing.
Content marketing to różnorodność narzędzi
Do realizacji zadań w marketingu treści można wdrożyć wiele form przekazu. W zależności od celów czy grup odbiorców, firma może docierać do klientów poprzez informacje w formie graficznej, artykułami na firmowym blogu, materiałami video, albo np. podcastami. Każdy rodzaj to inny zakres angażowania użytkowników, dlatego trzeba ocenić, które staną się najefektywniejsze w promocji marki, co też wymaga nieco cierpliwości. Poniżej podajemy szczegółowe możliwości związane z content marketingiem:
Materiały tekstowe:
- Blogowe artykuły branżowe, poradniki, newsy z życia firmy
- Artykuły sponsorowane
- e-booki, instrukcje, książki, biuletyny
- Newsletter
- E-mail marketing
- Rankingi, badania, oceny, recenzje, raporty
- Case study
Materiały video:
- vlogi (video blogi)
- poradniki
- transmisje na żywo
Materiały graficzne:
- Infografiki
- Zdjęcia
- Memy
- Grafiki
Materiały audio:
- Audiobooki
- Podcasty
- Webinary
Inne:
- szkolenia online
- quizy
- grupy tematyczne
Jak mierzyć efekty content marketingu?
Raporty wskazują, że przedsiębiorcy często nie chcą angażować środków na ten rodzaj promocji, z uwagi na niemożność szczegółowego weryfikowania efektów działań. W rzeczywistości jest kilka wskaźników, według których można ocenić, czy praca przynosi rezultaty, tj. zasięg, liczba leadów, czas spędzony na stronie internetowej, zaangażowanie użytkowników, liczba publikacji itp. Jednym z najbardziej miarodajnych narzędzi jest m.in. Google Analytics.
Często podkreślamy w rozmowach z klientami, że efekty działań w sieci nie przyjdą od razu, jednak wartościowe i merytoryczne treści są w stanie przynieść długotrwałe korzyści. Zwłaszcza jeśli mówimy o tematach, które będą ważne i wyszukiwane niezależnie od daty, będące aktualne przez lata. Wiele firm spogląda z zadowoleniem, że zdecydowały się na taką inwestycję, bo choć na początku wiąże się wszystko ze sporymi wydatki, to ta inwestycja potrafi zwrócić się stosunkowo szybko, jednocześnie coraz bardziej nakręcając biznes.
Poniżej przykładowe porównanie wykresu długotrwałego efektu wartości tekstu i generowania ruchu (Evergreen content) z contentem newsowym, który ma swoją wartość przez krótki okres czasu:
Content marketing edukuje klienta
Spore grono klientów zazwyczaj zastanawia się nad podobnymi zagadnieniami w branży i zadaje takie same pytania. Stąd też z pomocą przychodzi content marketing, który np. przy użyciu FAQ lub wpisów na blogu, może bardzo szybko rozwiać niektóre wątpliwości zainteresowanych i ułatwić przyszły kontakt.
Sprawne edukowanie użytkowników idzie w parze z pozycjonowaniem strony internetowej, bowiem to poprzez teksty, który są poprawnie nasycone słowami kluczowymi, można odnaleźć firmę w wyszukiwarce Google i trafić akurat na Twoją witrynę. Tym samym nie tylko przedsiębiorca podnosi swoją reputację jako eksperta, ale i zwiększa szansę na kolejnych kontrahentów.