Przez Tomasz Warsiński dnia piątek, 02 październik 2020
Kategoria: Pozycjonowanie

10 zadań pozycjonera - specjalisty SEO

Pozycjoner, czy inaczej mówiąc specjalista od pozycjonowania stron internetowych lub też specjalista SEO, to złożony zakres zadań. Wiele aspektów dotyczy technicznych sfer budowy serwisu, jak również tematów analitycznych i trochę kreatywności. Poniżej przedstawiamy 10 najważniejszych zadań, które należy wykonywać w związku z pozycjonowaniem strony internetowej.

Generalnie, tak jak wspomnieliśmy w jednym z poprzednich artykułów - "SEO a pozycjonowanie - czym właściwie różnią się te pojęcia?" - SEO oraz pozycjonowanie nieco się od siebie różnią, dlatego też w wielu firmach spotkamy osobne stanowiska dotyczące tych tematów. Z drugiej jednak strony nie jest żadną ujmą lub rzadkim widokiem sytuacja, że jedna osoba zajmuje się zarówno działaniami SEO wewnątrz witryny, jak i pozycjonowaniem jej w wynikach wyszukiwania. Tutaj skupimy się zatem na ogóle zadań, jakie należy wykonać w związku z budową nowej strony internetowej, albo chęcią pozycjonowania dotychczasowej witryny.

1. Dobór słów kluczowych

Przed rozpoczęciem działań mających w przyszłości zaowocować skuteczną promocją strony internetowej w wyszukiwarce Google, specjalista od pozycjonowania musi wykonać analizę słów kluczowych, na które powinna pozycjonować się strona internetowa. Pozycjonerzy i specjaliści od optymalizacji wykorzystują do tego szereg dostępnych narzędzi - zarówno darmowych, jak i komercyjnych - np. planner słów w Google, Ahrefs, Senuto, Semstorm i inne. Dobór słów kluczowych jest ważny, dlatego analizę należy wykonać dokładnie. To właśnie od nich i publikowanego contentu będzie zależało, czy odbiorcy trafią na stronę z wyników wyszukiwania.

2. Analiza konkurencji

Nieodłącznym elementem pracy jest również analiza konkurencji. Tak jak właściciele firm śledzą ogólne poczynania innych np. w rodzaju oferowanych produktów, tak samo trzeba zebrać informacje dotyczące rodzaju i zakresu promocji witryn w sieci. Zresztą pozycjoner, czy po prostu osoby zajmujące się budową stron internetowych, nie są nagle ekspertami każdej branży, dlatego należy przeprowadzić analizę tego, jak prezentują się inne firmy i jakie zabiegi są u nich najskuteczniejsze. Być może niektóre z nich - już w udoskonalonej wersji - pomogą w dogonieniu i wyprzedzeniu konkurencji, poprzez bardziej zaawansowane czynności pozycjonowania. Analiza konkurencji wykaże to, czego jeszcze brakuje u Ciebie. Można chociażby porównać kwestie działań w mediach społecznościowych, korzystania z kampanii reklamowych, procesów link buildingu, częstotliwości oraz jakości publikowanych treści, czy też kwestii technicznych oraz wizualnych samych stron internetowych. Można się na prawdę doszukać bardzo wielu szczegółów.

3. Wycena procesu pozycjonowania

Jeśli odpowiednia ilość faktów oraz informacji statystycznych została zebrana, można przejść do wyceny usługi pozycjonowania. Koszty w dużej mierze są związane zarówno z zakresem możliwych czynności do wykonania, jak i możliwości finansowych klientów. Z naszej strony zostaną zaproponowane najlepsze rozwiązania, a o tym, na który wariant zdecyduje się właściciel strony internetowej - zależy od niego samego. Na wysokość ceny usługi składa się - prócz standardowej optymalizacji witryny - m.in. liczba pozyskiwanych linków zewnętrznych, czy też liczba napisanych przez nas artykułów na bloga. Dużo zależy zatem od posiadanego budżetu - jeśli zdecydujesz się na mniejszy pakiet, tym mniejsza będzie skala prac i na efekty związane z przypływem potencjalnych klientów trzeba będzie czekać znacznie dłużej.


4. Zaplanowanie architektury strony internetowej

Klienci w temacie działań w internecie są coraz bardziej świadomi i wiedzą, że prócz budowy witryny konieczne będzie również jej regularne pozycjonowanie. Skorzystanie z kompleksowej obsługi jednej agencji jest najkorzystniejsza zarówno dla agencji, jak i samego klienta. Unika się w ten sposób np. problemów komunikacyjnych, które mogą wystąpić w przypadku jednoczesnych działań nad stroną oraz nad pozycjonowaniem przez dwie osobne firmy. Bywa bowiem tak, że specjaliści z agencji pozycjonującej nie do końca wiedzą, jakie techniki zostały zastosowanie przy projektowaniu strony internetowej, co powoduje nierzadko również błędy w sztuce.

Dzięki pracy nad wszystkim przez jedną grupę specjalistów, człowiek od SEO może mieć cały czas wgląd na to, jak jest projektowana witryna przez programistów i na bieżąco konsultować wszystkie rozwiązania, aby móc je dostosować pod oczekiwania i potrzeby. Podobnie jak w przypadku odświeżenia strony internetowej.

5. Audyt SEO/UX

W przypadku kiedy zgłasza się do nas klient posiadający stronę internetową i chcący postawić na pozycjonowanie, zawsze wykonuje się audyt SEO, wraz z uwzględnieniem mechanizmów UX. Z prostego powodu - jeśli witryna jest mało widoczna w wyszukiwarce na priorytetowe frazy, to zwykle jest to efekt słabych działań, albo w ogóle braku pracy nad swoją witryną. Niestety, często są również przypadki, że firma ma podpisaną umowę z którąś z agencji promujących strony internetowe (SEO/pozycjonowanie) i choć są wystawiane co miesiąc faktury, to progresu w rezultatach nie widać żadnego. Przeprowadzony Audyt SEO zazwyczaj uwidacznia mankamenty, błędy, czy też brak działań w niektórych, ważnych sektorach, przez co strona stoi w miejscu. Z naszej strony - jeszcze w fazie niezobowiązujących rozmów z klientem - wykonujemy wstępny audyt SEO, aby móc rozmawiać już o konkretach i wskazać drogę do rozwoju biznesu w sieci.

6. Optymalizacja strony internetowej (SEO)

Search Engine Optimization (SEO) jest optymalizacją strony internetowej wewnątrz, w ramach jej struktury. Odpowiednie przygotowanie jest pierwszym krokiem do efektywnego pozycjonowania na zewnątrz, w wynikach wyszukiwania Google. W skład takiej optymalizacji wchodzą m.in. uzupełnienia meta tagów, odpowiednie nazewnictwo wszystkich treści, jak i tzw. nasycenie słowami kluczowymi, pod którymi strona internetowa ma być widoczna dla przyszłych klientów.

7. Content marketing

Treści są obecnie jednym z najważniejszych elementów, które decydują o wartości witryny oraz jej pozycjach w wyszukiwarce Google i wiele na to wskazuje, że w niedalekiej przyszłości będą już najważniejszym aspektem widoczności w sieci. Zadaniem pozycjonera jest zatem sprawdzenie aktualnych treści na stronie internetowej, jej analiza i wdrożenie poprawek. Wszystkie materiały muszą być unikalne, czytelne, rozbudowane i wartościowe dla użytkownika, z odpowiednią liczbą fraz kluczowych.

Ponadto powstaje plan na publikację kolejnych artykułów blogowych, przydatnych zarówno dla użytkownika, jak i robotów Google. Im więcej treści na stronie, tym większa szansa zaistnienia na coraz większą liczbę słów kluczowych, niekoniecznie tych najpopularniejszych. Użytkowników można bowiem zdobywać również dzięki tzw. długiemu ogonowi (long tail), a więc rozbudowanym zapytaniom internautów korzystających z wyszukiwarki. Są to bardziej precyzyjne zapytania, które mogą być zbieżne z tym, co znajdzie się chociażby w eksperckich artykułach na blogu.

Trzecim aspektem jest również tzw. recykling treści, a więc aktualizacja starszych wpisów (zwłaszcza ich rozbudowa), jeśli któreś z nich mają potencjał wskoczenia na wyższe miejsca i wygenerowanie ruchu organicznego na stronie internetowej. Warto takie analizy przeprowadzać cyklicznie.

8. Eksperckie artykuły i link building

Przy nieco większych budżetach miesięcznych, istnieje możliwość przygotowywania oraz publikowania merytorycznych artykułów, odnoszących się do działalności firmy. Takie treści zostałyby opublikowane poprzez wybrane portale branżowe i informacyjne np. pochodzące z systemów Linkhouse, czy Whitepress. Aby zdecydować się na najlepsze miejsca do publikacji, należy wszelkie propozycje najpierw przeanalizować pod kątem reputacji i wartości danego serwisu, gdzie miałyby się pojawić treści i link do Twojej witryny. Ma to znaczenie w kontekście budowy wartości domeny i poprawy widoczności w wyszukiwarce. Te same serwisy oferują również reklamobiorców w odniesieniu nie tylko do artukułów sponsorowanych, ale i samego link buildingu. Link do strony internetowej można umieścić w istniejących już treściach, w pełni odnoszących się do danej branży, produktów, czy usług. Link building to również zdobywanie linków np. na forach dyskusyjnych, blogach i innych portalach tematycznych, jednak zawsze należy mieć na uwadze wartość wybranego serwisu. Google odchodzi bowiem od ilości posiadanych linków zewnętrznych, na rzecz samej reputacji. Nadmiar może zostać zresztą potraktowany jako manipulacja i zjawisko spamu, należącego do grupy Black Hat SEO, czyli nieetycznych form pozycjonowania.

Wiele agencji SEO (zwłaszcza korporacji) niestety stąpa na granicy dozwolonych oraz niedozwolonych czynności. Ich praca w dużej mierze polega na wykorzystaniu swoich stron zapleczowych oraz katalogów linków, nie mających zbyt wiele treści, ani tym bardziej pozytywnej historii i oceny. Obecnie nadal można w ten sposób szybko osiągnąć dobre miejsca w wyszukiwarce, jednak nadmiar tego typu odnośników może w końcu wywołać reakcję algorytmów Google i nałożenie na daną stronę internetową kar obniżających w znacznym stopniu widoczność w sieci. W dobie stawiania na content i dawanie wartości użytkownikom, zdecydowanie nie popieramy zabiegów stojących już blisko tego ciemnego oblicza pozycjonowania, które prędzej czy później i tak odbije się na właścicielu biznesu, który skorzystał z takiej formy współpracy, skupiając się wyłącznie na gwarancji "szybkich efektów". W dłuższej perspektywie to nie tędy droga.


9. SEO Edukacja i analiza działań

Edukacja specjalistów od pozycjonowania to priorytet. Branża ta jest bowiem bardzo zmienna, zmieniają się algorytmy, techniki i technologie, dlatego trzeba być na bieżąco. Kształcenie się jest zatem ważne i właściwie to jeden z elementów codziennej pracy. Warto korzystać z blogów branżowych, kursów, szkoleń i podpatrywać największych i najlepszych w środowisku.

Do edukacji należy również analiza swoich działań przy stronach internetowych i konfrontacja z ewentualnymi nowinkami technicznymi. Istotna jest bowiem regularna reakcja na efekty i wdrażanie różnych rozwiązań, w celu optymalizacji witryny.

10. Raportowanie działań i efektów

Jedną z podstaw wśród procedur powinien być regularny kontakt z klientem i raportowanie - jeśli nie konkretnych działań, bo na to odbiorca może nie mieć zwyczajnie czasu, aby z takimi informacjami się zapoznać - tak dobrym rozwiązaniem jest systematyczne pokazanie aktualnej sytuacji strony w wyszukiwarce, efekty i przemyślenia. Takie raporty nie zajmują wiele czasu, zwłaszcza że wykonuje się je raz na 1-3 miesiące, a pokazują klientowi, że prace trwają.

Praca pozycjonera - podsumowanie

Powyżej przedstawiliśmy 10 najważniejszych punktów w pracy specjalisty pozycjonowania stron internetowych. Wachlarz działań jest dość szeroki - na bieżąco należy analizować, optymalizować, również reagować na zmiany czy trendy rynkowe. Obok osoby zajmującej się pozycjonowaniem, stoją także copywriterzy, czy programiści, którzy mogą pomóc chociażby w prawidłowym zoptymalizowaniu strony internetowej, już pod kątem stricte technicznym. Prowadzenie strony internetowej i jej pozycjonowanie to mechanizm naczyń połączonych, z kompleksowym pakietem usług. Wszystko po to, aby klient był zadowolony ze swojej decyzji zbudowania firmowej witryny i dania sobie szansy na zaistnienie w sieci.

Leave Comments