Skip to main content
5 minut(y) czytania (1022 słów)

Jak pisać teksty na nowej stronie internetowej?

Jak pisać teksty na nowej stronie internetowej? Jak pisać teksty na nowej stronie internetowej?

Treści w serwisie internetowym pełnią wiele różnych funkcji - od prezentacji usługi, poprzez budowanie swojego wizerunku, edukację klientów, tworzenie roli eksperta, po pozycjonowanie strony.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że stworzenie contentu jest łatwą sprawą. Nie można jednak zapominać, że to tak samo ważna kwestia, jak zaprojektowanie przyjaznej szaty graficznej, stworzenie odpowiedniej struktury serwisu, czy po prostu pomysł na to, jak chcemy wyglądać w sieci. Wbrew pozorom pisanie tekstów na nową stronę to wyzwanie, dlatego optymalną opcją jest stworzenie jej przez copywritera.

Dobre teksty SEO na swojej stronie internetowej

Cały tekstowy content musi być dopasowany jednocześnie do dwóch schematów:

  • pozytywnie oddziaływał na pozycjonowanie serwisu - posiadał w sobie wybrane słowa kluczowe oraz ich odmiany i był ogólnie zoptymalizowany pod wymogi wyszukiwarki,
  • był w pełni wartościowy, przejrzysty w swoim przekazie i przekonywał odbiorców, że mają styczność ze specjalistami, rzetelnie opisującymi m.in. swoje produkty, albo usługi.

Jedną z problematycznych kwestii podczas tworzenia treści jest ich długość. Dla właścicieli i projektantów stron internetowych istotą rzeczy jest chociażby czytelność i minimalizm w serwisie, co często może być kojarzone z niewielkimi ilościami ilości tekstu. Takie podejście do sprawy jest generalnie błędne i również krytykowane przez specjalistów SEO i pozycjonowania. Swoją widoczność budujemy bowiem na rozwiniętych artykułach, pozytywnie ocenianych przez roboty Google.

Jeżeli strona jest odpowiednio zaprojektowana, nie trzeba będzie się długo zastanawiać czy teksty będą pasowały do witryny. Istnieje wiele sposobów, dzięki którym da się wkomponować treści, np. przy pomocy modułów, widgetów, pól dodatkowych, jak i zwyczajnego formatowania tekstu. Dobrze zatem uwzględnić sprawy publikacji materiałów już w fazie projektowania witryny.

Przejdźmy teraz do głównego wątku - jak pisać treści na nową stronę internetową?


Tworzenie treści z punktu widzenia właściciela strony

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, dobrym rozwiązaniem organizacyjnym jest zaplanowanie umieszczenia contentu już w początkowej fazie budowy strony. Zawartość każdej z nich (w tym długość) będzie zależna od kilku składowych:

  • jaki jest cel danej podstrony,
  • rodzaj informacji, które ma przekazać podstrona - opis produktu, opis usługi, kwestie poradnikowe, wpis blogowy itp.,
  • rodzaj fraz kluczowych, tj. tematyka i trudność, pod jakimi ma pozycjonować się witryna.

Decyzja o tym, jak treściowo będzie wyglądała poszczególna podstrona, należy do nas. Przykładowo w dziale “kontakt” najważniejsze jest podanie danych kontaktowych i nad tym dużo nie trzeba się zastanawiać, nie trzeba tworzyć szerokich opisów. Z kolei zakładka “oferta” wręcz powinna prezentować bardzo szeroki opis, dogłębnie przedstawiać naszą działalność wraz w zaletami, jakie doświadczy klient, po skorzystaniu z niej. Oferta może mieć właściwie niezliczoną ilość treści, ale z odpowiednią jej prezencją, ponieważ publikacja bez staranności nie przyniesie żadnego efektu.

Co, prócz standardowego opisu usług oraz produktów, może być ciągłym źródłem dodatkowych treści na stronie?

  • Aktualności lub blog,
  • Porady,
  • FAQ (Pytania i odpowiedzi),
  • Opinie np. branżowych ekspertów,
  • Komentarze,
  • Rekomendacje,
  • Instrukcje obsługi.

Jeśli struktura treści została zaplanowana, priorytetem jest też jej stworzenie. Oczywiście idealną sytuacją byłoby opracowanie tekstów oraz opisów bezpośrednio przez Ciebie, ponieważ najlepiej czujesz swój biznes i wiesz, jakie kwestie mogą interesować klientów. Zwykle jednak czas na to nie pozwala, albo też nie władasz idealnie językiem na piśmie. Istnieją zatem dwie opcje. Jedną z nich jest stworzenie szkicu tekstów, nakreślenie priorytetów i przekazanie ich do korekty profesjonalistom.

Innym rozwiązaniem - bardzo popularnym - jest przekazanie tych zadań doświadczonym copywriterom. Osoby te mogą stworzyć treści według własnego gustu, ale z całą pewnością cennymi wskazówkami okażą się nawet ogólne wytyczne, co do wątków zawartych w tworzonym contencie oraz późniejsza weryfikacja pod kątem merytorycznym.

Jakie wytyczne może otrzymać copywriter?

  • Formy zwrotu do odbiorcy i potencjalnego klienta - na Państwo, bądź na Ty,
  • Styl treści - forma mniej, lub bardziej oficjalna, techniczna, ekspercka itp.,
  • Wątki, które mają się pojawić w treściach,
  • Potencjalna długość treści,
  • Wyszczególnienie fraz kluczowych.

Ponadto koniecznością jest przekazanie materiałów copywriterowi, jakie miałyby się znaleźć na stronie internetowej. Istotna jest aktywna współpraca z copywriterem, aby człowiek ten mógł w pewien sposób poznać Twój świat i jak najlepiej dopracowywać tworzone teksty, jakie ujrzą potem Twoi klienci.


Tworzenie treści z punktu widzenia copywritera

Copywriter jest osobą, która w swojej branży styka się z właściwie z każdą możliwą tematyką i branżą. Jednego dnia może pisać o rozwodach kościelnych, a innego zajmować się np. fotowoltaiką. Bez kreatywności i coraz lepszej znajomości danej dziedziny trudno wczuć się i pisać teksty na zlecenie. Nierzadkim problemem może być też fakt niepodawania przez zleceniodawcę wytycznych, czy też koniecznych fraz, ale z drugiej strony nie zawsze to jest najistotniejsze, ponieważ w przypadku wpisów blogowych może wystarczyć przedstawienie wątku, o którym należy stworzyć treści.

Niemniej zawsze warto wykonać kilka podstawowych ruchów przed rozpoczęciem pisania:

  • zapoznać się ze stroną internetową zleceniodawcy i dotychczas opublikowanymi tekstami,
  • przejrzeć w sieci artykuły konkurencji o podobnych zagadnieniach,
  • spróbować dotrzeć do informacji, jakie zapytania stosują użytkownicy wyszukiwarki w danej branży,
  • przeanalizować, co mógłby chcieć przekazać właściciel strony w tekście.

Tak jak wspomnieliśmy, zawód copywritera styka się z dwoma rodzajami zleceniodawców. Tych, którzy nie podają wytycznych, można jeszcze podzielić na dwie podgrupy:

  • klientów, którzy są zadowoleni ze wszystkich tekstów pod kątem SEO,
  • klientów, którzy są wymagający i potrafią przedstawić, jakie fragmenty należy zmienić i trzeba się na nich skupić.

Tworzenie contentu na stronę internetową zawsze musi wymagać dokładności oraz indywidualnego podejścia do tematu. Niestety w dalszym ciągu wiele firm traktuje z przymrużeniem oka to, jak opisy i teksty prezentują się na ich wizytówkach w sieci, przez co zwyczajnie na tym tracą. Wynika to z wielu powodów - brak czasu, brak świadomości co do marketingu i zalet z tego wynikających, ale też i w skrajnych przypadkach zwyczajne niechlujstwo. To właśnie Twój - firmowy materiał ma być najlepszy, przedstawiać siebie i swoją firmę, przekonując odbiorcę do skorzystania z Twoich usług, a nie do pójścia do konkurencji. Z pozoru tak błahe powody najczęściej wpływają na decyzje zakupowe.


Pisanie treści na nowej stronie - podsumowanie

Wartościowe i unikatowe treści to jedno z pierwszych wyzwań już podczas budowy nowej strony internetowej. Należy nie tylko pomyśleć o tym, co chcemy napisać, ale również rozplanować rozmieszczenie pierwszych treści - np. na stronie głównej - oraz kolejnych na innych podstronach, czy na blogu. Ma to znaczenie zarówno pod kątem wizerunku eksperta wśród potencjalnych klientów, ale i w kontekście pozycjonowania, czyli w oczach algorytmów wyszukiwarki. Optymalizacja i odpowiednie formatowanie wyraźnie pomagają w prezentacji i dotarciu do zainteresowanych już z poziomu samych treści.

×
Stay Informed

When you subscribe to the blog, we will send you an e-mail when there are new updates on the site so you wouldn't miss them.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
czwartek, 28 marzec 2024
FaLang translation system by Faboba
Pozycjonowanie
© Studio113 Ltd. All rights reserved.