Czym jest brief dla copywritera oraz jak go przygotować, aby zawrzeć istotne informacje? Szereg wiadomości może znacząco usprawnić współpracę.
Przed napisaniem tekstu warto zebrać szereg informacji od klienta, aby jak najlepiej móc dopasować materiał do jego oczekiwań. Dobrym pomysłem jest zatem przygotowanie briefu, a więc zestawu pytań, na które może odpowiedzieć zleceniodawca. Dzięki temu doprecyzowuje się całość zlecenia i pozwala copywriterowi napisać odpowiedni tekst.
Dokładne określenie potrzeb i wymagań klienta jest kluczem do zrealizowania zlecenia.
Trzeba jednak pamiętać, że nie tylko zleceniobiorca powinien być dobrze przygotowany do tematu, zebrania informacji, a także złożenia danego tekstu. W tym procesie efektywny musi być również sam klient, w sposób rzetelny i poważny podchodzić do sprawy. Bywa z tym jednak różnie, bowiem nie każdy chce lub jest w stanie wypełnić taki brief, jeżeli dostanie od zleceniobiorcy. Nie warto jednak w takim przypadku się zrażać, tylko jeszcze raz spróbować uzyskać od drugiej strony szczegółowe informacje z zaznaczeniem, że to jest tylko dla jego dobra i uściślenia wszelkich szczegółów. Nie każdy klient bierze na poważnie taki dokument w postaci briefu oraz nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo mogą okazać się przydatne takie zestawy informacji, stąd też często trzeba edukować klienta, aby koniec końców obie strony były zadowolone.
Generalnie brief powinien przyjmować formę jak najbardziej obszerną. Niestety, klienci widząc szeroki, nawet kilkustronicowy dokument, mogą po prostu przestraszyć się i zniechęcić do wypełniania czegokolwiek, z uwagi na ewentualny brak czasu. Długość briefu powinna być zatem zrównoważona, zawierając optymalną liczbę pytań, niezbędnych do wykonania zlecenia, a jednocześnie aby nie była kłopotem dla klienta w wypełnianiu dokumentu.
Inną kwestią jest też to, że nie powinno się opierać wyłącznie na tym, co zostanie umieszczone w briefie. Wiele wątków wymaga późniejszego rozwinięcia, w zależności od tematu.
Szczegółowo opisany brief nie powinien stanowić przeszkody w tworzeniu najlepszych tekstów przez copywritera, ponieważ będzie miał wówczas jak na tacy przedstawione wszystkie możliwe szczegóły, dotyczące działania firmy i klienta. Rzecz jasna nie jest to must have i wielu specjalistów zaakceptuje nawet kilkuzdaniowe wyjaśnienie swoich potrzeb, chociaż w takiej sytuacji dość prosto jest zgubić niektóre istotne elementy, bez formy szczegółowego briefu.
Szereg zgromadzonych wiadomości w formie briefa to coś, co zdecydowanie może się copywriterowi przydać. Przede wszystkim należy określić kilka głównych elementów - rodzaj treści, cel danego tekstu, styl komunikacji z odbiorcami w artykule i grupę docelową danej informacji. Im lepiej przygotowany przedsiębiorca, tym lepsze treści i na samym końcu zadowolony klient firmy, który dotrze na stronę internetową.
FIRMA
GRUPY DOCELOWE
KOMUNIKACJA Z KLIENTEM
Jestem specjalistą od wizerunku w internecie. Przez ostatnich 12 lat brałem udział w kształtowaniu przekazu medialnego dla dużych i małych firm. Wiem, jakie aspekty są ważne, aby wypromować biznes w sieci. Jeśli masz jakieś pytania, lub chciałbyś podyskutować o temacie, napisz do nas.
Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP
Komentarze 2
A jakiś przykłąd briefu? Fajnei by było na taki spojrzeć.
Dobry pomysł. Postaramy się w najbliższych tygodniach coś takiego zamieścić do pobrania.