Breadcrumbs - co to jest i jaki ma wpływ na SEO?

Breadcrumbs - co to jest i jaki ma wpływ na SEO?

Breadcrumbs Breadcrumbs

Okruszki chleba - czyli breadcrumbs, są ścieżkami strony internetowej, które pozwalają użytkownikowi łatwiej poruszać się po witrynie, bowiem ma pod ręką informacje z jego lokalizacją w strukturze serwisu. Breadcrumbs umożliwia szybki powrót do poprzednich podstron, na których internauta się znajdował. Z reguły "okruszki chleba" są umieszczone na górze strony, w okolicach menu, czy też sektora z tytułem danej podstrony. To domena serwisów mających uporządkowaną swoją strukturę.

Breadcrumbs to ścieżka nawigacji

Tego typu technika ma jasny cel - usprawnić nawigację na stronie internetowej. Breadcrumbs można bardzo łatwo rozpoznać, ponieważ jest to po prostu widok aktualnej ścieżki adresów URL, jaką przebył użytkownik znajdujący się na konkretnej podstronie. Wpływa na użyteczność witryny, dlatego w wielu przypadkach jest jednym z kluczowych elementów strukturalnych. Okruszki chleba można porównać np. z systemem operacyjnym, w którym przeglądamy foldery i w momencie, kiedy znajdujemy się w określonym podfolderze, na górze okna widzimy dotychczasową ścieżkę folderów oraz podfolderów, jaką przeszliśmy. W wyszukiwarce Google również uświadczymy wyniki z umieszczonym systemem breadcrumbs, ponieważ algorytmy lubią tego typu informacje, które są wartościowe dla odbiorcy. W SERP'ach breadcrumbs możemy dojrzeć przede wszystkim w wynikach związanych ze sklepami internetowymi, a wygląda to w następujący sposób:

Breadcrumbs x-kom
Odpowiednio zbudowany układ informacyjny witryny pozwala użytkownikowi szybciej znaleźć konkretne informacje, jak i też wrócić do poprzednio odnalezionych. Bardzo rozbudowane witryny wręcz proszą się o usprawnienia w aspekcie użyteczności i wyszukiwania wiadomości, dlatego aby odbiorca nie zgubił się w całej tej strukturze, breadcrumbs jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Breadcrumbs - jak to działa?

Znaczniki breadcrumbs są nie tylko ułatwieniem bezpośrednio dla internauty, ale także dla robotów wyszukiwarki Google, ponieważ pozwala to na lepsze dopasowanie wyników informacji. Taki element nawigacyjny umożliwia dotrzeć na każdy poziom serwisu, jaki znajduje się poza obrębem strony głównej. Warto jednak zaznaczyć, że breadcrumbs w wyszukiwarce to forma uznaniowa i ścieżka nawigacyjna nie pojawi się przy każdym adresie URL w Google.


Jakie są rodzaje breadcrumbs?

Tzw. okruszki chleba możemy podzielić na trzy sektory:

  • lokalizacyjne – to najczęściej stosowany system, który powiązany jest z aktualnym miejscem użytkownika na stronie. Z reguły wizytujący widzi odnośniki do aktualnego adresu URL oraz podstron powiązanych z poziomów wyższych, aniżeli obecnie włączony adres URL.

Breadcrumbs oparty na lokalizacji użytkownika

  • z atrybutem – taki rodzaj widzimy w przypadku sklepów internetowych. W tym przypadku chodzi o tzw. filtrowanie, czyli selekcję produktów na zasadzie danego wskaźnika, rodzaju itd. Możemy to dostrzec chociażby w przypadku odzieży, samochodów, czy też sprzętu elektronicznego, gdzie tych zmiennych jest bardzo dużo.
  • w oparciu o ścieżkę – ten mechanizm stosuje się w przypadku zwykłych witryn. Okruszki chleba pokazują wówczas drogę, jaką dotychczas przebył dany internauta, do momentu aktualnie wybranej podstrony. Ścieżka zawiera linki do adresów URL odwiedzonych na poszczególnych poziomach struktury. Wybrany sposób ma jednak swoje wady i negatywnie działa na użyteczność, ponieważ z reguły trzeba używać przycisków ze strzałkami, aby poruszać się po tej ścieżce.

Breadcrumbs i uwaga techniczna

W przypadku zastosowania tego systemu nawigacji trzeba pamiętać o kilku aspektach, wpływających potem na użyteczność oraz samą estetykę witryny. Mianowicie chodzi o wyświetlanie nawigacji z okruszkami chleba. Należy unikać długich nazw linków, z których powstaną ścieżki. Jeżeli ścieżka konkretnej podstrony będzie ze zbyt długą nazwą, ze wskazaniem np. kategorii i innych składowych, istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownik zobaczy tylko fragment ścieżki, a reszta zostanie zastąpiona wielokropkiem w wyszukiwarce.

Nawigacja breadcrumbs i znaczenie w SEO

Głównym celem breadcrumbs jest ukazanie poszczególnych elementów strony, występujących po sobie. Każda część jest klikalna dla internauty, dzięki czemu może swobodnie poruszać się po witrynie również wstecz. Breadcrumbs to element witryny, mogący pojawić się zarówno na stronie, jak i w wyszukiwarce.

Breadcrumbs przydaje się też w ekspozycji słów kluczowych ważnych dla strony, tym samym pracując nad lepszym zrozumieniem publikacji przez algorytmy Google i wzmacniając pozycję na poszczególne zapytania wyszukiwarce.

System jest istotną składową linkowania wewnętrznego i może być śmiało włączony jako struktura linków. Okruszki chleba bywają receptą na zmniejszenie współczynnika odrzuceń na stronie internetowej. Użytkownik, który trafi na sklep, bądź stronę produktową, będzie mógł przejść na inną podstronę, jeżeli aktualna nie spełniła jego oczekiwań, albo też znalazł się tam przypadkowo. Otrzymuje wówczas propozycję zobaczenia więcej informacji w innych częściach witryny.

Znaczniki w nawigacji breacrumbs

Na stronach internetowych najczęściej spotykanymi znacznikami przedzielającymi odnośniki są ">" i ">>".  Znaki te wskazują na to, jak wygląda hierarchia witryny. Systemy zarządzania treścią CMS z reguły pozwalają skorzystać z separatorów w formie graficznej, dopasowując się do projektu. Zresztą sam HTML jest dobrym zbiorem znaków i symboli, wpasowujących się w wygląd witryny.

Wybór separatora powinien polegać przede wszystkim na tym, czy jest estetyczny i nie będzie raził oka podczas przeglądania strony. Symbol nie powinien się nadto wyróżniać, jako element mniejszy niż menu główne. Separator jest wyłącznie wskazówką i drobną pomocą dla użytkowników, a nie dominującym elementem na podstronie. Przykładowe znaczniki, które mogą zostać wykorzystane do nawigacji breadcrumbs, znajdziemy na stronie schema.org/BreadcrumbList.

Ważną kwestią jest też taka, iż nawigację breadcrumbs można wdrożyć bez używania istotnych danych strukturalnych, a z użyciem listowania HTML ze znacznikiem <li>.

Zalety breadcrumbs z punktu widzenia użytkownika

  • szybsze poruszanie się po stronie internetowej,
  • lepsze rozpoznanie struktury serwisu,
  • utrwalenie rozpoznawalności produktów, czy usług,
  • praktyczniejsze przechodzenie pomiędzy sekcjami witryny.

Zalety breadcrumbs z punktu widzenia SEO

  • pomoc w linkowaniu wewnętrznym,
  • lepsze odczytanie struktury strony przez roboty,
  • poprawienie indeksowania strony,
  • zastosowanie w formie narzędzia optymalizacji witryny,

Błędy podczas stosowania nawigacji breadcrumbs

Błędy związane z wdrażaniem nawigacji breadcrumbs mogą pojawić się przede wszystkim wtedy, kiedy na stronie nie ma ściśle ustalonej hierarchii poszczególnych materiałów. Ścieżki nawigacyjne mają za zadanie utrwalać poziomy witryny, a nie historię ścieżki internauty. Podobnie niekorzystnie wszystko wygląda, jeżeli okruszki chleba zastępują główną nawigację witryny. Ten element ma być tylko uzupełnieniem strukturalnym serwisu i zazwyczaj nie odnajduje się w roli głównego menu. Wątpliwości budzi również nadmierne stosowanie przycisku wstecz, bowiem ma na celu przede wszystkim pokazywać ściśle powiązane ze sobą treści w danej kategorii.

Ponadto trzeba zdawać sobie sprawę, że nie wszystkie strony wymagają wdrożenia nawigacji okruszkowej breadcrumbs. Często witryny zapewniają internautom odpowiednie dotarcie do treści, bez wyraźnego wskazywania drogi, którą mają przebyć.


Dlaczego warto używać nawigacji breadcrumbs?

Z pewnością struktura breadcrumbs nie wymaga wielkiego wysiłku i nie zajmuje zbyt wiele miejsca na stronie, ponieważ jest pisana zwykłą, małą czcionka. Nie wpływa też na ewentualne spowolnienie działania strony internetowej, przeglądarki, czy też komputera użytkownika. Nawigacja okruszkowa jest zatem wprowadzana minimalnymi kosztami, natomiast może stać się efektywnym dodatkiem, zachęcającym użytkownika do poruszania się po większej liczbie podstron. W ten sposób w statystykach zauważymy zwiększoną liczbę odwiedzonych adresów URL w trakcie jednej sesji internauty, a także ewentualne zwiększenie się jego zaangażowania. W przypadku gdy użytkownicy dłużej przebywają na naszej stronie, to roboty Google wyżej oceniają serwis pod kątem użyteczności, co w dalszej kolejności ma swój wydźwięk na efektywność pod kątem SEO i szans na konwersję.

Breadcrumbs, SEO i UX

Technologia breadcrumbs nie tylko wyciąga pomocną dłoń do użytkownika w aspekcie poruszanie się po stronie, ale i poprawia jego ogólnie wrażenie, czyli UX. UX decyduje zwłaszcza w momencie, gdy pod Twoim adresem użytkownik zjawił się po raz pierwszy. Wyszukiwarka Google docenia aspekty możliwości ułatwienia przeglądania informacji przez odbiorcę, zwłaszcza że nawigacja okruszkowa znajduje się na liście elementów, mogących poprawić funkcjonowanie witryny i jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Podstawową zaletą jest tutaj natomiast głównie wyższy wskaźnik UX. Warte odnotowania są rezultaty, wobec których Google pokazuje nie tylko menu breadcrumbs, ale i dołączone do tekstów obrazy.

Breadcrumbs z obrazem w wynikach Google

Breadcrumbs na urządzeniach mobilnych

Mobilna wersja strony internetowej musi być stworzona tak, aby odbiorca szybko znalazł istotne wiadomości. Niektóre z serwisów posiadają bardzo dużo funkcji, co też jest problematyczne dla użytkownika, dlatego należy kłaść nacisk na jak największe usprawnienia struktur, ażeby asystent ścieżek breadcrumbs nie był konieczny do zastosowania. Zdarza się jednak, że mobilne wersje witryn stosują niewielką ścieżkę nawigacji, lecz z ukrytym głównym paskiem nawigacyjnym.

Ścieżki w breadcrumbs są elementem mającym ułatwić poruszanie się po stronie internetowej oraz samo jej zrozumienie, jako strukturę i tematykę. Breadcrumbs poprawia komfort korzystania i wyszukiwania istotnych informacji, zmniejszając tym samym poziom współczynnika odrzuceń, jednocześnie wydłużając czas spędzony przez internautów na stronie internetowej.

 

Komentarze

Umieść swój komentarz jako pierwszy!
Gość
środa, 20 październik 2021
Dlaczego warto nam zaufać?
Ponieważ podejdziemy do Ciebie indywidualnie
a także dlatego, że jesteśmy dobrzy w tym co robimy
Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Strony internetowe

Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP