Strony internetowe | Grudziądz, Toruń, Kwidzyn - Ostatnie wpisy - Blog - Strona 2

Kompendium wiedzy, czyli nasz blog firmowy, dzięki któremu dowiecie się m.in. jak budować i prowadzić strony internetowe oraz sklepy internetowe. Wyjaśniamy również wszelkie kwestie związane z promocją witryn, czy też poprawą ich widoczności w wyszukiwarce Google, a konkretnie mówiąc - na czym polega pozycjonowanie.

Działania SEO. 8 najważniejszych elementów

Masz zamiar rozpocząć pozycjonowanie swojej strony internetowej, bądź sklepu online? Sprawdź, na czym polega proces SEO i na jakie aspekty trzeba zwrócić szczególną uwagę.

Oczywiście najpierw zacznijmy od samego słowa SEO, które w języku angielskim jest skrótem określenia Search Engine Optimization. To proces zajmujący się poprawą działania strony i ich struktur, by ta była coraz bardziej widoczna w wynikach wyszukiwania, na wybrane frazy kluczowe i tym samym zyskała na ruchu organicznym. SEO jest dostosowaniem witryny, ułatwiającym jej znalezienie przez użytkowników, którzy wpisują interesujące ich zapytania.

Z czego składa się proces SEO?

Działania pozycjonowania strony internetowej to przede wszystkim publikowanie jakościowego contentu na stronie, a także link building, czyli pozyskiwanie wartościowych odnośników (rekomendacji), prowadzących z innych witryn do Twojej. Do tego należy dodać optymalizację SEO, a więc spełnienie wszystkich wymogów technicznych. Obie te drogi są zależne od siebie, w przeciwnym wypadku funkcjonowanie się nie powiedzie. Warto pamiętać, że zarówno link building, jak i publikowanie treści, muszą prezentować wysoką jakość. Każdy materiał powinien pozytywnie oddziaływać na odbiorcę, co też później uwidoczni się w wynikach wyszukiwania Google.


Od czego zacząć działania SEO?

Pozycjonowanie strony internetowej jest działaniem potrzebującym czasu, aby dostrzec zadowalające efekty. Należy być cierpliwym, bowiem wzrosty w wyszukiwarce są zależne od dużej liczby czynników, które trzeba na bieżąco optymalizować.

Przykładowo - jeśli posiadamy sklep internetowy z jakąś określoną liczbą klientów i stałymi zamówieniami, ale chcemy wyciągać z niego jeszcze więcej, to idealną opcją jest postawienie na działania SEO i pozycjonowania. Już na starcie mamy do zrobienia kilka kroków:

1. Wybór słów kluczowych

Ważną kwestią jest wybranie słów kluczowych, które nie tylko określają nas samych, ale również wpisują je potencjalni klienci w wyszukiwarce. Każde zapytanie przez użytkownika w Google jest zaliczane do tzw. wolumenu wyszukiwania, czyli ścisłych danych statystycznych, dotyczących popularności danej frazy kluczowej. Trzeba dokładnie przeanalizować i ocenić szanse Twojej strony internetowej, na jakie frazy kluczowe można dokonać awansu, pracując regularnie nad treściami. W celu określenia słów kluczowych istnieje co najmniej kilka efektywnych programów analitycznych, służących pomocą w tym zakresie.

Czym różni się SEO od SEM?

Działania marketingowe to klucz do promowania w internecie. Wiele wynika od przyjętych strategii. W tych pojawiają się różne skrótowe pojęcia, typu SEO oraz SEM i w tekście skupimy się właśnie na nich. Wyjaśnimy, na czym polega różnica między tymi procesami, a także wskażemy wady i zalety.

Czym jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to grupa działań, która ma na celu poprawę widoczności serwisów w sieci oraz ich pozycji w wynikach wyszukiwania, poprzez czynności prowadzone wewnątrz witryny. Wszystko zależy od przyjętego schematu, natomiast czy można to ująć bezpośrednio jako pozycjonowanie? Generalnie, w polskich warunkach SEO utożsamia się wśród specjalistów wyłącznie jako optymalizacja na samej stronie internetowej (tzw. on-site), z kolei proces off-site jest już zaliczany do pozycjonowania. Co wchodzi w skład zadań SEO?

  • Tworzenie treści – znaczenie ma w tym przypadku zarówno zagęszczenie fraz kluczowych, długość tekstów oraz ich jakość, które zainteresują potencjalnego klienta do skorzystania z Twojej oferty. Przy tym należy w każdym przypadku unikać duplikacji treści, negatywnie ocenianej przez wszystkie algorytmy Google,
  • Każdorazowe uzupełnienie wszystkich znaczników title i meta description,
  • Poprawne linkowanie wewnętrzne – kierowanie internautów do różnych treści na stronie, tworząc swoistą sieć informacji,
  • Dbanie o strukturę witryny – chodzi tutaj o optymalizację kodu strony, instalację certyfikatu bezpieczeństwa, responsywność witryn, uzupełnianie opisów i tytułów zdjęć oraz grafik (image SEO), jak i też logiczne budowanie architektury strony internetowej,
  • Indeksacja i zarządzanie budżetem robotów (crawl budget) – aby móc pozycjonować daną podstronę lub też wiele podstron, muszą być w pierwszej kolejności zindeksowane przez Googleboty. Te odwiedzają częściej te źródła, które są aktualizowane i prezentują wysokiej jakości content. Do jakości podstrony wlicza się również szybkość ładowania i brak błędów.
  • Monitorowanie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania.

Zarówno SEO, jak i pozycjonowanie, ma w finalnym efekcie poprawiać i ustabilizować pozycję w wynikach wyszukiwania, na strategiczne dla strony internetowej frazy kluczowe. Wymagania wobec specjalistów SEO ciągle się zmieniają, wraz z kolejnymi aktualizacjami algorytmów, dlatego konieczna jest systematyczna praca, aby móc skutecznie rywalizować z konkurencją, która także stara się o lepsze rezultaty.


Czym jest SEM?

Tak jak w każdej branży, tak również w branży tworzenia stron internetowych oraz czynności promocyjnych, istnieją różne specjalistyczne zagadnienia. W dosłownym znaczeniu, pojęcie SEM (Search Engine Marketing) oznacza działania mające poprawić widoczność w wyszukiwarce oraz dążyć do wzrostu we wskaźniku konwersji. Takie skrótowe wyjaśnienie w zasadzie nic nam nie powie, bowiem podobnie możemy powiedzieć o SEO i pozycjonowaniu. SEM jest jednak połączony ściśle z jednym procesem i to na bazie tego zależą rezultaty i zyski witryny.

SEM skupia się obecnie wyłącznie wokół płatnych kampanii reklamowych, a więc Google Ads, wykorzystujący system PPC – pay per click. Firmy, które szukają specjalistów SEM, mają na myśli właśnie osoby znające się na skutecznym przeprowadzaniu kampanii reklamowych w Google, a te nie muszą należeć do specjalisty SEO.

Jak pozyskiwać ruch z wyników organicznych?

Badania wskazują, że aż 90% stron internetowych nie pozyskuje użytkowników z wyszukiwarki Google. Rezultaty o tyle szokują, iż bierze w nich udział około miliard domen. Czy Twoja witryna również nie uzyskuje wizyt naturalnych z wyników wyszukiwania? Sprawdź, co może być powodem i jak temu zaradzić.

SEO pierwszym krokiem

SEO, a więc optymalizacja strony internetowej, to zakres działań obejmujący wnętrze Twojej witryny. Działania on-site mają poprawić funkcjonowanie całej struktury serwisu, dopasowując ją do wszelkich wymagań algorytmów wyszukiwarki, a także samych użytkowników. Do wytycznych należą m.in. unikalne treści, architektura informacji, szybkość ładowania strony, czy dostosowanie do urządzeń mobilnych. Dobra optymalizacja SEO powinna zostać zauważona w kolejnych tygodniach w wykresach i statystykach Google, co będzie dobrym podkładem do budowania ruchu na stronie i ewentualnego pozycjonowania. Wyłącznie szybka i wartościowa strona jest w stanie zachęcić odbiorców do konwersji, np. do wykonania telefonu, wysłania wiadomości e-mail, bądź też dokonania bezpośrednio zakupów. Twoja witryna to przedstawiciel handlowy oraz sprzedawca, dlatego warto poświęcić a nią sporo uwagi.


Dlaczego strona potrzebuje ciągłej promocji, czyli pozycjonowania?

Pozycjonowanie strony internetowej to szereg działań, które możemy dla Ciebie wykonać na rzecz Twojej witryny w wyszukiwarce Google i poprawić pozycje na wybrane frazy kluczowe, związane z Twoim produktem, Twoją usługą, bądź Twoją branżą. Dwoma kluczowymi czynnikami pozycjonowania są publikowanie wartościowego contentu, a także link building - zdobywanie odnośników na innych stronach prowadzących do Twojej domeny. To przede wszystkim taki proces umożliwia sukces w sieci.

Możesz mieć do wyboru 3 rozwiązania:

  • spróbujesz na własną rękę zacząć optymalizować oraz pozycjonować swoją stronę internetową, na którą trzeba poświęcić miesięcznie dość dużo godzin,
  • stawiasz przede wszystkim na niską cenę oferty, która niekoniecznie ma związek z jakością działań, ale mimo to decydujesz się na każde zaproponowane rozwiązania i traktujesz jako nieistotny dodatek do Twojej witryny,
  • rozpoczynasz współpracę z profesjonalną agencją SEO i pozycjonowania, za wiarygodną cenę pracy profesjonalistów.

Czy pierwsza lub druga opcja jest słuszna? Wielu przedsiębiorców ma już swoje doświadczenie w tym zakresie i z reguły nie są to dobre wspomnienia. Samemu raczej nie powinieneś zajmować się budową mocy swojej strony internetowej, czyli pozycjonowaniem, ponieważ na pierwszym miejscu Twoja uwaga skupia się na ogólnym rozwoju i nawiązywaniu relacji w środowisku biznesowym. Jeśli chciałbyś poświęcić swój czas na pozycjonowanie, znacząco uszczupli to czas na działania typowo firmowe. Niestety, doba ma 24 godziny i nikt nie wymyślił większego przedziału czasowego. Pozycjonowanie to miesiące pracy, ale i testów, dlatego z marszu człowiek niedoświadczony nie będzie w stanie zapewnić sobie efektów. W tym przypadku zdecydowanie korzystniejsze jest wykorzystanie czasu na to, co umie się robić najlepiej, a więc planowanie i prowadzenie firmy.

Zasady dobrego linkowania, czyli link building w praktyce

Linkowanie to nieodłączny element pozycjonowania strony internetowej w zasadzie od samego początku, jednak na przestrzeni ostatniego okresu znaczenie i podejście do linków zewnętrznych znacząco się zmieniły. Obecnie możemy wyróżnić tzw. dobry link building, mający realny wpływ na wyniki w wyszukiwarce. Poniżej przedstawimy kilka informacji, jak do tego tematu podejść.

Co to jest linkowanie, czyli tzw. link building?

Link building to jeden z głównych elementów budowy i pozycjonowania strony internetowej w wynikach wyszukiwarki Google. Należy do procesów optymalizacji, ale z grupy off-site, bądź też off-page, więc jako działanie bez bezpośredniego dostępu do strony internetowej, która buduje swoją wartość. Link building to pozyskiwanie odnośników do swojej witryny w innych miejscach w sieci, czyli po prostu na innych stronach.

Link do strony internetowej może pojawić się jako czysty adres URL, który widzimy np. w pasku u góry przeglądarki internetowej, bądź też posiadać tzw. anchor, czyli przypisanie do danego wyrażenia, albo być graficznym przejściem do danej witryny. Można powiedzieć, że linkowanie przy pozycjonowaniu odgrywa jedną z trzech-czterech głównych ról, mających realny wpływ na wartość i reputację danej domeny.

Jakie istnieją rodzaje linków?

  • Linki brandowe, zawierające nazwę firmy,
  • Linki posiadające tzw. tekst zakotwiczenia (anchor), przypisany konkretnym frazom kluczowym,
  • Linki mieszane - połączenie brandu z np. słowami kluczowymi,
  • Linki nawigujące, a więc posiadające konkretny komunikat - np. "przejdź tutaj",
  • Surowe URL - dokładny adres URL, jaki został zawarty w tekście.


Zasady dobrego linkowania stron

Samo linkowanie ma na celu stworzenie bazy wartościowych adresów URL, które będą prowadziły do Twojej witryny internetowej. Jest to jedna ze strategii, mająca napędzać działania SEO i pozycjonowania. Ilość linków oraz ich rodzaj może pomóc w budowaniu swojej pozycji i osiąganiu jak najlepszych miejsc w wynikach wyszukiwania, co później wpływa na większe zyski firmy.

Instalacja certyfikatu SSL i ewentualne błędy przy przejściu na HTTPS

Zapewne nie raz słyszałeś o certyfikacie bezpieczeństwa SSL i zacząłeś zastanawiać się również nad wdrożeniem go na swojej stronie internetowej. Czym jest certyfikat SSL i jakie błędy mogą się pojawić, sprawdzisz w naszym artykule.

Prowadzenie biznesu w internecie nigdy nie było łatwym orzechem do zgryzienia. Przede wszystkim to walka o zaufanie użytkowników i zachęcenie ich, aby spędzali na Twojej stronie internetowej jak najwięcej czasu, co oczywiście miałoby się przełożyć również na większą sprzedaż. W sieci należy dbać o bezpieczeństwo m.in. swoich danych. Liczne ataki hakerów na z reguły wrażliwe dane osobowe sprawiły, że powstał szereg zabezpieczeń przed kradzieżą poufnych informacji. Jednym ze sposobów jest wdrożenie certyfikatu SSL. Dlaczego on jest tak istotny i jakich błędów trzeba się wystrzegać przy jego instalacji, dowiemy się poniżej.

Czy brak certyfikatu SSL ma wpływ na Twoją stronę internetową?

Brak SSL to słabsze pozycjonowanie

Certyfikat SSL to protokół internetowy, zabezpieczający dane na stronach internetowych, dzięki szyfrowaniu połączenia. Kiedy dany użytkownik wchodzi na witrynę, łączy się swoją przeglądarką z serwerem danej strony. SSL powoduje, że jego połączenie jest szyfrowane i bezpieczne. Co to znaczy? Wszelkie informacje podawane np. w formularzach, bądź dokonywane przez niego zakupy, nie mają prawa dostać się do osób niepożądanych i jednocześnie nie zostaną przekierowane w inne miejsce w internecie.

Brak certyfikatu SSL znacznie obniża ilość osób, które odwiedzają Twoją stronę internetową. Wszystko to z powodu bezpieczeństwa w sieci, mającego bardzo duże znaczenie. Każde działanie wykonane w kierunku użytkowników jest mile widziane przez wyszukiwarkę Google. Posiadanie zabezpieczeń to istotny aspekt wyników wyszukiwania, a więc certyfikat SSL działa jednocześnie na zadowolenie klienta, ale i na samo pozycjonowanie witryny. Brak SSL w zasadzie eliminuje nas ze skutecznej walki z konkurencją, o najwyższe miejsca w wyszukiwarce.

Bez SSL klient zrezygnuje z zakupów

Strona internetowa, która nie ma wdrożonego certyfikatu SSL, będzie zwyczajnie o wiele rzadziej widoczna w wynikach wyszukiwania, aczkolwiek internauci nadal będą mogli na nią trafić. Nie zmieni to jednak faktu, że nawet w przypadku odwiedzin, w statystykach zauważymy znaczny ubytek wartości we współczynniku odrzuceń. Użytkownik będzie zasypywany przez przeglądarki komunikatami o niebezpiecznym połączeniu z witryną. Takie informacje znajdziemy np. w przeglądarkach Firefox i Chrome. W treści komunikatów znajdą się wyrażenia o tym, iż strona, na którą chcesz przejść, jest niebezpieczna. Oczywiście tego typu wiadomości znacznie wpływają na zachowanie klienta i najczęściej zrezygnuje z wizyty i nie dokona żadnych zakupów.

Jak pozycjonować stronę internetową typu one page?

Czy strony internetowe typu one page są trudniejsze do pozycjonowania? Należy zwrócić uwagę na kilka aspektów, które mają wpływ na pracę przy takich projektach.

Serwisy internetowe w rodzaju one-page to dość popularna forma prezentowania się w internecie. Trend ten utrzymuje się od kilku lat, bowiem one page jest prosty w przekazie, zawiera najmniejszą możliwą liczbę treści i często są to kreatywne projekty pod kątem graficznym, które mają robić wrażenie. Ten rodzaj stron pozwala nieco odróżnić się od konkurencyjnych firm i móc zapaść w pamięci klienta na dłużej.

One page i landing page - czym się różni?

One page generalnie już z samej nazwy mówi nam, że jest to jedna strona. Powinna wskazywać nam na jedną usługę, czy też jeden produkt, aczkolwiek w niektórych przypadkach pełni za formę strony firmowej. Brakuje w niej typowej ilości podstron, jednakże na samej górze znajdziemy mimo wszystko menu, w postaci linków wewnętrznych z "#". Kliknięcie w któryś tego typu odnośnik przenosi nas nie na inną podstronę, a na konkretny sektor na stronie głównej.

Landing page jest z kolei stroną przeznaczoną do prezentacji produktów. To swego rodzaju reklama. Trafia się na nią zazwyczaj poprzez płatne reklamy typu mailing, Google Ads, czy inne kampanie reklamowe. Celem takiej strony jest zdobycie jak największej konwersji - kontaktu, pozostawienia danych, albo bezpośredniego zamówienia danego produktu. Landing page jest nastawiony przede wszystkim na proces "call to action" od pierwszych sekund wizyty. 

Wiele osób uważa, iż landing page i one page to właściwie to samo, dlatego w sieci da się zauważyć przypadki działania witryn na podobnej zasadzie. Nie jest to prawda, bowiem one page nie powinien posiadać podstron, z kolei landing page jest typową witryną produktową, związaną głównie z kampaniami reklamowymi. Od strony graficznej schemat wygląda podobnie.

Techniczne SEO - co to jest?

Czy słyszeliście o technicznym SEO? Dzisiaj bez tego nie obejdzie się żadna strona internetowa. Witryna w sieci bez wdrożenia wszystkich technicznych aspektów pozostanie w zasadzie bez fundamentów.

Techniczne SEO wpływa na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google, dlatego trzeba zadbać o to, by mieć szansę na lepszą widoczność Twojej firmy w sieci.

Wszelkie optymalizacje techniczne, jeśli są wspomagane regularnymi publikacjami treści oraz link buildingiem o dobrej jakości, zdecydowanie pomogą zbudować stronę internetową, która powinna w wyszukiwarce Google zajmować z czasem coraz wyższe pozycje. Sprawdźmy zatem, na co należy zwrócić uwagę i czym w zasadzie jest techniczne SEO.

Co to jest techniczne SEO?

SEO techniczne jest każdym działaniem w architekturze strony, mogącym wpłynąć na to, jak witrynę rozumieją roboty Google. Z reguły powinno ułatwiać się interpretowanie wszystkich materiałów i późniejsze ich zindeksowanie w wyszukiwarce.

Dlaczego warto o to zadbać o techniczne SEO?

Odczytanie przez roboty Google witryny to jedno. Są jeszcze z tytułu technicznego SEO inne korzyści:

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi

Ze słowami kluczowymi mamy do czynienia cały czas, nie tylko w czasie pozycjonowania, ale i świadomego prowadzenia strony internetowej. Czym zatem jest nasycenie tekstu słowami kluczowymi, sprawdzicie w naszym artykule.

1. Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe (czy też frazy kluczowe) to pojedyncze hasła albo wyrażenia, składające się z kilku wyrazów, które wpisują użytkownicy w wyszukiwarce, poszukując informacji na interesujące ich tematy. Poprawnie dobrane słowa kluczowe do strony internetowej mają kluczowy wpływ na efekty pozycjonowania. Dzięki słowom kluczowym publikowane teksty są precyzyjniejsze dla odbiorcy.

Treść ze słowami kluczowymi powinna być atrakcyjna zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów wyszukiwarek, oceniających jakość napotkanej witryny pod wieloma czynnikami.

Dlaczego nasycenie tekstu słowami kluczowymi jest ważne?

Nasycenie tekstu słowami kluczowymi jest częstotliwością pojawiania się ich w publikowanych treściach - w artykułach, w opisach itd. Poziom tego wskaźnika podlega również ocenie treści pod kątem tematycznym, jakości oraz użyteczności. Elementy te wpływają na to, na jakich miejscach dana witryna zostanie wyświetlona w wynikach wyszukiwania.

Tutaj należy mieć również na uwadze fakt, że niektóre witryny, z bardzo wysoką reputacją, często bywają już nie do ruszenia pod niektórymi frazami, nawet jeśli Twoja witryna będzie lepiej zoptymalizowana. Mowa tutaj o najpopularniejszych wyrażeniach, na które największe marki od lat intensywnie się pozycjonują. Nie ma co się jednak zrażać, tylko próbować awansować w wynikach wyszukiwania na inne, konkretniejsze frazy kluczowe.

11 pomysłów na ocieplanie i kreowanie wizerunku firmy

Wizerunek w internecie, czy to firmy, czy osoby publicznej, jest złożonym mechanizmem, który wymaga czasu i cierpliwości. Nie sposób bowiem zbudować reputację i być rozpoznawalnym oraz kojarzonym z dnia na dzień.

Ocieplanie wizerunku firmy

Do tego należy mieć na względzie to, że zadowoleni klienci znacznie rzadziej chcą się zaangażować w promowanie (pochwalenie) firmy, aniżeli ewentualni niezadowoleni kontrahenci, którzy w wielu przypadkach szukają możliwości podzielenia się złymi doświadczeniami w sieci. W takim przypadku nie należy bezczynnie czekać na korzystne opinie, tylko szukać rozwiązań poprawiających swoją rozpoznawalność i wizerunek. Poniżej przedstawiamy 11 sposobów na dbanie o swoją reputację.


System oceniania i komentowania

Działania nad swoim wizerunkiem można rozpocząć od strony internetowej. Przede wszystkim warto zaadaptować elementy prowadzące użytkownika do wyrażenia swojego poglądu, np. poprzez system komentowania i oceniania usług lub produktów. Oczywiście należy to wdrożyć z głową i umożliwić ocenianie jedynie po zakończonej transakcji, aby uniknąć działań nieuczciwej konkurencji - tj. wystawiania fałszywych opinii. Same gwiazdki, komentarze oraz inne elementy oceniania pozytywnie odbiera Google. Są to mikrodane przydatne użytkownikowi, dlatego istnieje prawdopodobieństwo, że takowe informacje wyświetlą się w wynikach wyszukiwania przy Twojej stronie.

Chwal się firmami, z którymi współpracujesz

Portfolio w wielu przypadkach może się okazać decydujące przy nawiązywaniu nowych kontaktów, ponieważ posiadanie znanych marek wśród klientów jest sygnałem o rzetelnej współpracy z Twoją firmą. Jeśli umowa z danym klientem nie określa zakazu publikacji, to jak najbardziej warto na swojej witrynie pokazać przedsiębiorstwa, wraz z ich logotypami, opisem i zakresem współpracy.

Pochwal się rekomendacjami i opiniami

W zależności od branży, na stronach internetowych możemy jeszcze ujrzeć oficjalne rekomendacje od firm. Nie są to już obowiązkowe materiały jeśli chodzi o reputację, ale z pewnością nie zaszkodzą, zwłaszcza w takich branżach jak budowlane i pochodne.

Jak rozpoznać mocne linki do strony internetowej?

Pozycjonowanie stron internetowych to rezultat działań kilku sektorów: treści, aspektów zewnętrznych oraz czynników wynikających z zachowania odbiorców. Przy każdym z nich możemy mieć większy lub mniejszy wpływ. Wśród nich są linki. Jak rozpoznać ich moc?

Czynniki zewnętrzne w pozycjonowaniu

Wśród czynników zewnętrznych wyróżniamy nie tylko linki. W całym zestawie znajdziemy również informacje o marce, a także źródła z social media. Te dwa aspekty są jednak znacznie mniej ważne - rzadziej wpływają na pozycjonowanie, aniżeli linki.

Historia link buildingu

W dziedzinie pozycjonowania linki są w zasadzie obecne od samego początku. Niegdyś rola linków była największa, aczkolwiek w ostatnich latach znaczenie linkowania zewnętrznego mocno się zmieniło. Swój profil linków można było opierać na katalogach oraz systemach linków (tzw. SWL) i nie zwracano uwagi na jakość odnośników. Teraz źródła mogą być bezwartościowe a nawet szkodliwe dla samej strony internetowej. Hurtowe linkowanie zewnętrzne w dłuższej perspektywie czasu nie jest przyszłościowe. Obecnie, zamiast ogromnej ilości bezwartościowych linków, lepiej jest pozyskać kilka mocnych linków, które będą odpowiadały za wzrost reputacji Twojej domeny. Trzeba zatem mieć przynajmniej częściową świadomość dotyczącą mocy danego linku i jak taką wartość rozpoznać.

Jak rozpoznać mocne linki?

Które linki zrobią różnice? Na wartość odnośnika składa się kilka elementów. Pierwszą wartością jest tak zwany link juice, czyli przekazanie swojej mocy stronie linkowanej przez stronę linkującą. Wskaźnika mocy nie da się oszacować, jednak im strona linkująca ma u siebie mniej zewnętrznych adresów, tym jest mniej zainteresowanych do "podziału" mocy. Mówimy tutaj oczywiście o stronach faktycznie wartościowych, o ugruntowanej pozycji, ponieważ słabe domeny zbyt wiele do innej witryny nie wniosą.

Przy mocnych linkach charakterystyczne jest to, że są widoczne w wyszukiwarce Google na dobrych pozycjach. Im strona zbiera więcej ruchu organicznego, tym większa szansa, że link building z tego adresu stanie się efektywny. Idealną sytuacją będzie link zwłaszcza na takiej podstronie, która faktycznie zbiera duży ruch organiczny i jest widoczna w sieci.

Sygnały, że Twoja strona potrzebuje pozycjonowania

Dzisiaj nie ma już właściwie branży, która nie patrzy na swoją działalność pod kątem przedstawienia usług lub produktów w internecie. Nie bez przyczyny mówi się w kontekście firm, że jeśli "nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz".

Początkowo ta anegdota była traktowana z przymrużeniem oka, teraz jest już zupełnie inaczej. Aby Twój biznes był widoczny wśród klientów i przynosił dochody, musisz działać w sieci. W przeciwnym wypadku wyprzedzi Ciebie konkurencja.

Uprzedzając również myśl - samo stworzenie strony internetowej nie jest równoznaczne ze zdobywaniem klientów. Dlatego też przed pojawieniem się w sieci trzeba jasno określić swoje cele - czy pojawiamy się tam wyłącznie wizerunkowo, czy też chcemy być w przyszłości aktywną firmą, zdobywającą dzięki stronie szereg klientów. Jeśli wybór padł na tę drugą opcję i jesteśmy zdziwieni, dlaczego nie mamy klientów z naszej strony, trzeba się dowiedzieć, jaka może być tego przyczyna.


Jakie są sygnały, że strona internetowa potrzebuje pozycjonowania?

1. Strona internetowa nie jest widoczna

Sama obecność w internecie nie przyniesie oczekiwanych efektów, bowiem usługodawców i sklepów internetowych jest w zasadzie podobna liczba, co punktów stacjonarnych. Tyczy się to zarówno nowych, jak i starych biznesów, które chciały zaistnieć w wyszukiwarce Google.

Optymalizacja i pozycjonowanie zdjęć. Na czym to polega?

Zdjęcie oraz inne elementy graficzne to podstawowa część każdej strony internetowej. Większość z nas jest wzrokowcami, dlatego takie materiały przyciągają uwagę i wyróżniają prezentowane treści, zwłaszcza te długie. Czy zdjęcia są również ważne w kontekście pozycjonowania? Oczywiście! Warto więc zagłębić się w temat optymalizacji zdjęć, aby nie popełniać błędów w ich umieszczaniu.

Optymalizacja zdjęć

Gdybyśmy mieli porównać całą sieć w kontekście obecności obrazów i treści, to mamy dość wyraźną przewagę na korzyść tej pierwszej opcji. W internecie - nie tylko w mediach społecznościowych - widzimy zdjęcia osób, jedzenia, czy innego rodzaju pliki, które mają oddziaływać na użytkowników. Zdjęcia pomagają nam też znacznie szybciej dostrzec konkretną tematyką danej treści, czy całej strony internetowej. Zdjęcia wspomagają ostateczną decyzję dotyczącą zakupów online.

Nie jest zatem wielką sensacją, że zdjęcia to fundament w internecie, jednak większość nie wie, że i zdjęcia powinno się optymalizować, bowiem mogą one pomóc w widoczności strony w wyszukiwarce. Wszelkie materiały graficzne mogą być nawet decydujące o pozycjach witryny w Google, ale większość właścicieli i administratorów nie jest tego świadoma. Pamiętajmy również, że w wyszukiwarce grafiki także mogą się znaleźć nasze materiały, ale żeby tak się stało, to muszą być odpowiednio zatytułowane i opisane. Wtedy zwiększa się szansa na poprawienie ruchu tylko dzięki samym zdjęciom.


Pozycjonowanie zdjęć - czy ma to znaczenie?

Zdjęcia i grafiki wysokiej jakości są w stanie nie tylko zainteresować odwiedzających oraz podwyższyć ocenę całej strony internetowej, bądź konkretnego artykułu, ale też poprawić funkcjonowanie witryny, jeśli są zoptymalizowane. Na czym to polega?

1. Optymalizacja zdjęć - skrócenie czasu ładowania strony

Zoptymalizowane zdjęcia i obrazy mogą się przyczynić do znacznego przyspieszenia ładowania strony. Przypomnijmy, że prędkość ładowania strony jest istotnym punktem, wpływającym na ocenę algorytmów Google. Strona internetowa powinna być szybka zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.

Link kanoniczny - co to jest i czemu służy canonical?

Duplikacja treści jest zjawiskiem, którego należy się wystrzegać, również wewnątrz swojej witryny. Wśród dostępnych rozwiązań ograniczających ryzyko spadków w wyszukiwarce jest zastosowanie linków kanonicznych.

Roboty wyszukiwarki Google są wyspecjalizowane w wykrywaniu każdej duplikacji, zarówno - nie tylko na wielu obcych sobie stronach, ale i wewnątrz jednej. W zależności od kalibru kopiowania i indywidualnej oceny algorytmów, domena może zostać ukarana ograniczeniem widoczności w wynikach wyszukiwania. Duplikacja przytrafia się nawet nieświadomie, jeżeli na kilku podstronach umieścimy taką samą, bądź bardzo podobną treść, np. swoich produktów i usług.

Nie zawsze jednak jesteśmy w stanie zapanować nad wszystkim, dlatego dobrą opcją jest zastosowanie linków kanonicznych, czyli wskazanie robotom wyszukiwarek (nie tylko Google) pierwotnej, oryginalnej treści na którejś z podstron.


Link kanoniczny - co to jest?

Link kanoniczny jest meta tagiem, który umieszcza się w sekcji <head> na stronie internetowej. Wśród rodzajów oznaczenia źródeł kanonicznych znajdziemy również w kodzie nazwy "tag rel canonical" oraz rel=canonical.

Za co odpowiadają te znaczniki? Krótko mówiąc, roboty są informowane, że dany adres URL jest linkiem oryginalnym (kanonicznym). Optymalną sytuacją w kontekście wyszukiwarek jest to, kiedy link kanoniczny odpowiada za jedną opublikowaną podstronę, ale nie zawsze jest to możliwe. Linki kanoniczne pozwalają zapobiec indeksacji wielu podstron z podobną lub taką samą treścią i oznaczeniem ich przez roboty jako plagiat. Zdarzają się wyjątki, ale adresy URL nieoznaczone jako "canonical" raczej nie powinny być widoczne w Google.

Usuwanie linków z Google - jak to zrobić?

Przy przejmowaniu istniejącej wcześniej domeny, przejmujemy jednocześnie jej historię, w tym profil linków. Warto na to zwrócić uwagę i usunąć ewentualnie linki zewnętrzne niskiej jakości, mogące niekorzystnie wpływać na pozycję witryny na ważne słowa kluczowe.

Algorytm Pingwin sprawił swego czasu, że należy kierować wzrok także ku jakości linków, które prowadzą do naszej strony internetowej. Wśród czynności poprawiających ten stan rzeczy jest tzw. zrzeczenie się słabych linków zewnętrznych, za pomocą narzędzia Disavow Tool od Google, które pomaga kontrolować profil linków.

Jakie jest pochodzenie linków, które źle wpływają na SEO? Wśród podstawowych grup słabych źródeł, są m.in. systemy wymiany linków, depozycjonowanie, włamania na stronę, czy zwyczajnie błędne budowanie profilu linków. Co ciekawe, większość z tych wspomnianych procesów może początkowo przynieść dobry efekt, ale tylko tymczasowo. Później zaczną pojawiać się problemy z tym związane.


Jak można usuwać/zrzekać się linków?

Pod lupę należy brać przede wszystkim linki nienaturalne. Wszak zwykle można uzyskać szereg informacji na temat danych portali i posiadanych linków, tak jednak zawsze powinno się również przeanalizować dane źródła samodzielnie, aby w pełni świadomie zdecydować, których linków się zrzec. Wartościowymi narzędziami, z których możemy uzyskać bazę linków zewnętrznych, są Ahrefs, Majestic oraz Google Search Console i to w tym ostatnim będziemy ostatecznie weryfikować informacje, aby poprzez narzędzie Disavow je usunąć. W GSC linki zewnętrzne do witryny znajdziemy w sektorze "Linki" - tam będziemy mogli wyeksportować sobie całą listę linków przychodzących do weryfikacji.

Oczywiście, najlepszą opcją byłoby całkowite usunięcie linku z danej strony internetowej, ale najczęściej okazuje się to trudne do zrealizowania, zwłaszcza jeśli witryna jest porzucona, albo z właścicielem nie ma żadnego kontaktu. Disavow jest zatem wyborem ostatecznym.

Strony typu one page - wady i zalety

Decyzja o redesignie, bądź budowie nowej strony wiąże się m.in. z wyborem kształtu i funkcjonalności witryny. Wśród rodzajów stron internetowych są to chociażby projekty w stylu one-page.

Istnieje kilka rodzajów struktur stron internetowych, które wybiera się zgodnie ze swoimi potrzebami. Strona typu one page również ma swoje konkretne zastosowanie, nieco różniące się od typowej, najczęściej spotykanej witryny wśród firm.

One page swoją uwagę skupia przede wszystkim na stronie głównej. To tam znajdują się kluczowe informacje dla użytkownika, ewentualnie jako osobna podstrona są publikowane dane kontaktowe, ale to również można rozwiązać przy pomocy samej strony głównej. Strony typu One Page zazwyczaj nie mają jednak wszystkich modułów "zbitych" w jednym sektorze, tylko struktura jest dłuższa niż przy typowym serwisie - dłużej się ją "scrolluje", aby zapoznać się ze wszystkimi informacjami. Charakteryzują się też minimalistyczną szatą graficzną, zgodną z nowoczesnymi trendami.

Jak można zauważyć, one page różni się od typowej strony, bowiem menu nie przenosi do osobnych podstron, z unikalnymi adresami URL. Każdy rodzaj serwisu ma swoje plusy i minusy, a o wyborze decydują konkretne potrzeby i oczekiwania.

Skupmy się zatem na wadach i zaletach strony internetowej w stylu one page.

Recykling treści, czyli jak wykonać optymalizację treści pod SEO?

Treści na stronach internetowych z każdym kolejnym rokiem nabierają na znaczeniu i nie bez przypadku popularne jest twierdzenie "Content is king". Artykuły można w dodatku na bieżąco optymalizować pod kątem SEO.

Teksty na stronie internetowej są nie tylko merytorycznym czynnikiem, jaki może zachęcić użytkownika do pozostania, ale i jednym z głównym wskaźników pozycjonowania, obok domeny, linków zewnętrznych oraz optymalizacji witryny.

Optymalizacja treści pod SEO

Optymalizacja treści jest systematycznym ulepszaniem tekstów, na bazie analiz SEO. Wszystko pod kątem poprawiania pozycji swoich artykułów oraz opisów, względem materiałów o tej samej tematyce u konkurencji.

Jak wygląda optymalizacja treści pod SEO?

  • rozbudowa treści zarówno o tekst, jak i grafiki,
  • nasycanie tekstów słowami kluczowymi,
  • ulepszanie całej struktury tekstu, m.in. o odpowiednie nagłówki,
  • linkowanie wewnętrzne w tekstach,
  • edycja meta title i meta description,
  • kontrola podobnych treści u konkurencji, w ramach ewentualnego wystąpienia duplikacji.

Narzędzia do optymalizacji treści i czynności krok po kroku

W optymalizacji tekstów mogą nam pomóc różne narzędzia, w tym Google Search Console, Ahrefs, Senuto, Semstorm, Surfer SEO i inne. Są to platformy z danymi ukazującymi chociażby miejsca naszych artykułów w wyszukiwarce Google, na poszczególne frazy kluczowe wpisywane przez użytkowników. Mając dostęp do organicznych wyników wiemy, jak zmieniały się nasze pozycje oraz jak daleko jest nam do konkurencji i poprawy widoczności w sieci. Prócz tego jesteśmy w stanie uzyskać informacje, gdzie i ile pozyskaliśmy linków zewnętrznych, czy też ocenić potencjał rywali.

Szereg takich wiadomości pozwala nam przeanalizować sytuację i dokonać optymalizacji swoich treści. Może się bowiem okazać, że warto nieco zaktualizować swoje materiały, aby te odpowiadały jeszcze bardziej konkretnym słowom kluczowym i w przyszłości mogły generować ruch organiczny z wyszukiwarki, szukając jednocześnie drogi do wyprzedzenia konkurencji, ale bez straty wartości UX.

Czy pozycjonowanie ma sens?

Stwierdzenie, że "jeśli nie ma Cię w internecie, to nie istniejesz", można usłyszeć bardzo często. Jest to prawda, zwłaszcza jeśli chodzi o funkcjonowanie firm i ich biznesów. Widoczność w sieci to podstawa prowadzenia działalności.

Bywają również głosy, że pozycjonowanie strony internetowej nie ma sensu. Przebijają się opinie, że proces ten jest nietrwały, bez gwarancji utrzymania pozycji, a wszelkie współprace z agencjami SEO generują spore koszty. Na tego typu zarzuty można szybko jednak odpowiedzieć wynikami firm, które korzystają z pozycjonowania. Rezygnując z tego, biznes absolutnie nie ma szans się gdziekolwiek przebić, bowiem konkurencja jest bardzo duża i non stop rośnie. Firma, która nie stara się podążać za panującymi trendami, automatycznie znika. Jeśli nie wykona konkretnych działań, to z całą pewnością zrobi to jego konkurent.

Czy pozycjonowanie ma sens?

Poprawiając pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google, jednocześnie zwiększa się szansa na sprzedaż swoich produktów i usług, a także promuje się swój wizerunek. Generowanie ruchu na stronie to przede wszystkim budowa marki. Wejście w witrynę jeszcze nie oznacza, że każdy z użytkowników skorzysta z oferty, jednak część z nich tym klientem zostanie, co napędza firmę w internecie. Niektórzy z kontrahentów będą regularnie korzystać z Twoich usług i pozostaną z marką na dłuższy czas.

Utrzymywanie zadowalających rezultatów w wyszukiwarce Google wymaga czasu i wysiłku, ale to proces, który dzięki zaangażowaniu i regularności agencji SEO oraz samej firmy, jest zdecydowanie tego warty.

Jeśli jednak zamierzamy uzyskać błyskawiczne efekty, a posiadamy odpowiednio zbudowaną stronę internetową, możemy skorzystać z płatnych kampanii reklamowych Google Ads. Linki sponsorowane do strony zostaną wyświetlone nad wynikami oraz poniżej wyników wyszukiwania. Jest to system reklamy, oparty przede wszystkim na modelu rozliczania się za kliknięcia, a więc wejścia na Twój adres. Nie przeszkadza również fakt łączenia Google Ads z pozycjonowaniem, ale należy mieć na uwadze, że tylko naturalne rezultaty (a więc dzięki pozycjonowaniu), utrzymają się stabilnie na dłuższy czas, a linki sponsorowane do momentu utrzymania płatności w Google Ads.

Dlaczego nie warto pozycjonować strony internetowej samemu?

Zapewne niejednokrotnie zderzyliście się z myślą, aby może samemu działać przy pozycjonowaniu swojej strony internetowej. "Po co komuś zapłacić, przecież to jest proste" - oszczędności związane z brakiem współpracy z zewnętrzną firmą mogą jednak się nie kalkulować, po zapoznaniu się z całą listą obowiązków.

Wraz z rozwojem branży SEO, wokół tej tematyki narosło również bardzo dużo informacji, które mają niewiele wspólnego z rzeczywistością, a niekorzystnie wpływają na odbiór pozycjonowania. Wiara w mity często prowadzi do decyzji o samodzielnym pozycjonowaniu.

Jednym z czynników jest chociażby przekonanie, że pozycjonowanie to bardzo prosty proces. Zwłaszcza że na każdy temat doradzi nam Google, co jeszcze bardziej przekonuje przedsiębiorców do oszczędności. Niestety, rzeczywistość później wygląda zgoła odmiennie.

Drugą wadą przepływu różnych wiadomości, niekoniecznie sprawdzonych, jest pewność, iż pozycjonowanie to szalenie tania usługa. Podobne przekonanie panuje wokół budowy stron internetowych i ich jakości, a właściwie jej braku przy niskich kwotach. Błędne informacje o cenniku w zderzeniu z otrzymanymi, rzetelnymi wycenami powodują sytuacje, że firma rezygnuje ze współpracy i chce wykonać wszystko na własną rękę. Zazwyczaj w dłuższej perspektywie okazuje się, że firma wyciągnęła złe wnioski i ostatecznie wszystko wyjdzie jeszcze drożej, bo do standardowych działań specjalistów dochodzi jeszcze poprawianie starych błędów.

Pełną garść faktów przemawiających za tym, że nie warto pozycjonować samemu, przedstawiamy poniżej.

Jak przekonać prezesa do zainwestowania w SEO?

Pracujesz w dziale marketingu swojej firmy i jednym z jej celów jest pozyskiwanie klientów w internecie, poprzez swoją stronę? Masz świadomość, że SEO to dobra opcja, ale nie wiesz jak przekonać do tego prezesa? Sprawdź nasze argumenty!

1. SEO to inwestycja długoterminowa

Marketingowi specjaliści co kilka miesięcy zastanawiają się, czy aby na pewno SEO i szeroko rozumiane pozycjonowanie ma swoje zastosowanie, czy trzeba się skupić wyłącznie na płatnych reklamach w Google. Absolutnie nie.

Zawsze ostateczne wnioski będą skupione na tym, że SEO działa i wyniki organiczne są bardziej wartościowe od płatnych reklam. Internauci bowiem ufają wynikom organicznym, które są znacznie bardziej wiarygodne od często przypadkowych reklamodawców i pierwsze pozycje na pierwszej stronie są w większości potwierdzeniem wysokiej reputacji przez roboty i innych użytkowników wyszukiwarki Google.

Oczywiście reklam nie można dyskwalifikować, jednak nawet największe portale mają lepsze rezultaty odwiedzin z wyników organicznych, aniżeli z inwestycji w płatne narzędzia reklamowe.

SEO bez wątpienia jest dobrą inwestycją, mimo że to proces długoterminowy. SEO ma wiele elementów, aczkolwiek podstawowe czynności zawsze pozostaną takie same, mimo wielokrotnych zmian algorytmów. Korekty i większe zmiany wokół domeny to stały zakres zadań, jednak każda praca pozostanie widoczna przez dłuższy czas. Nie jest bowiem tak, że zaprzestanie czynności (np. poszerzanie contentu) wpłynie momentalnie negatywnie. Owszem, przyjdzie i taki czas, że domena utraci swoje dobre pozycje w wyszukiwarce, ale stanie się to np. po gruntownej zmianie algorytmów, czy konkretnych działaniach promocyjnych konkurencji. Spadek nie będzie gwałtowny, aby nie móc odpowiednio zareagować.

Obalamy mity na temat SEO

Pozycjonowanie to kwestia starsza niż sama wyszukiwarka Google, dlatego przez lata - razem m.in. ze zmianami technologicznymi - narodziło wiele mitów, czy nieaktualnych wiadomości. Sprawdźmy zatem, które stwierdzenia mają niewiele wspólnego z rzeczywistością.

Mity na temat SEO znajdziemy w wielu źródłach - na forach dyskusyjnych, na blogach, w mediach społecznościowych, czy na portalach branżowych. Są powielane nie tylko przez tzw. laików, ale i w wielu sytuacjach przez osoby będące blisko pozycjonowania. Często opinie i błędne przekonania wynikają z przypadkowych zdarzeń.


Exact match, czyli domena ze słowem kluczowym

Kilka lat temu sytuacja z domenami, które zawierały słowa kluczowe, faktycznie mogły być uprzywilejowane i liczyć na lepsze efekty pozycjonowania, a co za tym idzie - większy ruch organiczny. Zwłaszcza jeśli w treści strony również znajdowało się sporo kluczowych fraz. Dzisiaj jest to już znacznie mniej popularna forma, co nie oznacza jednak, że całkowicie nieskuteczna.

Po okresie królowania tego typu adresów, Google postanowiło zareagować i zaktualizować swoje algorytmy. Dochodziło bowiem do sytuacji, że domeny exact match zajmowali oszuści, publikując na nich niskiej wartości content. Potrzebna była zatem reakcja "centrali" i redukcja szans na pierwszą stronę, w przypadku braku działania na rzecz użytkowników.

UX nie wpływa na pozycjonowanie?

Innym - na szczęście już coraz rzadziej - krążącym stwierdzeniem jest rzekomy brak wpływu UX na SEO, a więc tzw. doświadczenia użytkownika. Wynika to z tego, że przed laty faktycznie nie zwracano uwagi na jakość materiałów, czy też wymagań lub preferencji odbiorcy, natomiast w ostatnim okresie bardzo się to zmieniło i należy już podczas optymalizacji strony skupiać się na UX. Dzisiaj nie należy już tylko posiadać produkty czy usługi w swojej ofercie, ale i wśród konkurencji potrafić tę ofertę odpowiednio przedstawić.

Dlaczego warto nam zaufać?
Ponieważ podejdziemy do Ciebie indywidualnie
a także dlatego, że jesteśmy dobrzy w tym co robimy
Kontakt

Telefon: 666 667 113
Telefon: 666 668 113
Telefon (UK): + 44 075 918 510 48
E-Mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Strony internetowe

Studio 113 Ltd., 85 Great Portland Street, First Floor, W1W 7LT London, England Company number: 11283105 Share capital 1.000,00 GBP